PRZEWROTNA KSIĄŻKA zachęcaJĄCA NAS DO ODKRYWANIA MAGII, KTÓRA POJAWIA SIĘ, KIEDY TYLKO TROCHĘ BARDZIEJ ZAUFAMY NASZEJ KREATYWNEJ INTUICJI.
Aby być wspaniałym, trzeba być irracjonalnym – przekonuje Rory Sutherland, wiceprezes agencji reklamowej Ogilvy i legenda TED Talks.Dlaczego napój Red Bull jest tak popularny, jednak wszyscy nienawidzą jego smaku? Dlaczego dzięki peronowym tablicom odliczającym czas pozostały do odjazdu pociągu mniej nas denerwują opóźnienia? I dlaczego wolimy, gdy pasta do zębów jest... Pasiasta?
Uważamy się za istoty racjonalne. A ekonomia i biznes opierają się na założeniu, iż podejmujemy logiczne decyzje na podstawie dowodów. Lecz wcale tacy nie jesteśmy. W wielu kluczowych obszarach naszego życia rozum odgrywa naprawdę znikomą rolę. Przyciąga nas to, co przepiękne, ale i to, co ekstrawaganckie, nadmierne, dziwaczne, absurdalne – od kosztownych zaproszeń ślubnych po maleńkie buteleczki zawierające najnowsze perfumy.
Jeśli więc chcecie wpływać na wybory dokonywane przez ludzi, musicie ominąć rozum. Najkorzystniejsze pomysły nie mają bowiem racjonalnego sensu: sprawiają, że bardziej czujemy, niżeli myślimy.
***
„Czytanie »Alchemii« było – tak jak obiecywał tytuł – procesem, w którym tekst na moich oczach przekształcał się w złoto. Z każdej strony regularnie i cudownie wyłaniają się tu wnikliwe mądrości dotyczące funkcjonowania człowieka i społeczeństwa. Nie przegapcie tej książki!"
Robert Cialdini,
autor bestsellera „Wywieranie wpływu na ludzi"
***
„Lojalnie ostrzegam – Sutherland jest nieprzeciętnie miłym gawędziarzem. Roztacza przed czytelnikiem wizję baśni z tysiąca i jednej nocy, która wciąga i hipnotyzuje lekką, humorystyczną wręcz miejscami narracją (warto w dodatku czytać przypisy, w których prowadzi czasem atrakcyjne dyskusje... Sam ze sobą). Ale uwaga – autor zamiast bajek w tok narracji wplata prawdziwe, fascynujące studia (także tysiąca i jeden) przypadków biznesowych. Ich bohaterami nie są zaś bajkowe postacie, ale menedżerowie, którym – dzięki zręcznym decyzjom i działaniom marketingowym – udała się czarodziejska sztuka przemiany ołowiu w złoto.
Przy czym jest to złoto całkowicie prawdziwe – produktywna sprzedaż, zakończony sukcesem projekt, wymierny zysk dla marki. Jak prawdziwe baśnie, historie przytaczane poprzez Sutherlanda także swoje morały, uczące prawidłowych, a czasem wręcz efektownych praktyk marketingowych".
Tomasz Kulas,
redaktor prowadzący „MIT Sloan Management Review Polska" i „ICAN Management Review"
***
„Ze względu na rozwój techniczny i metazjawiska społeczne realizujemy coraz bardziej złożone projekty marketingowo-sprzedażowe, które wymagają nieoczywistych połączeń, czasami choćby pozbawionych logiki na pierwszym etapie prac. Dostęp do »big data«, personifikacja działań w obszarze nienaturalnej inteligencji, modelowanie zachowań użytkowników, dynamiczna rewizja modelu biznesowego sprawia, iż trzeba zespalać wiedzę z kontekstów ekonomicznych, technologicznych, społecznych, naturalnych,na ogół etycznych.Wymaga to nabycia nowych połączeń umiejętności np. Analitycznych, filozoficznych, rozwoju inteligencji emocjonalnej, wrażliwości czy wytrzymałości i elastyczności psychicznej. Są one cenne nie tylko do sprzedaży produktów, lecz także do promowania różnych celów społecznych czy budowania kapitału społecznego.
Jak nabyć takie połączenia kompetencji i jak później trenować swoją odwagę w ich używaniu? potrzebnie przeczytaj książkę Rory’ego Sutherlanda »Alchemia. Zaskakująca moc pomysłów, które z pozoru nie posiadają sensu«".
Joanna Rubin, współzałożycielka agencji NewMoon Marketing, publicystka m.in. „Forbesa", „Newsweeka" i „Harvard Business Review"