Część pierwsza
Koncepcje psychologiczne: rozwój i zmiany w osobowości twórczej
Rozdział 1. Koncepcje psychologiczne a zachowania twórcze 17
1.1. Poczucie sensu życia jako potrzeba fundamentalna 17
1.2. Potrzeby rozwoju i szans 29
1.3. Dziecko, Dorosły, Rodzic, czyli kilka słów o analizie transakcyjnej 40
1.4. Człowiek wobec wartości 47
Rozdział 2. Psychologia zmian i rozwoju osobowości 53
Część druga
Szkoła i życie – edukacja teatralna, praktyka sceniczna i filmowa
a tożsamość aktora i reżysera
Rozdział 3. Kształcenie aktorów a działalność artystyczna 63
3.1. Szkoła z perspektywy mistrzów. Autoryzowana rozmowa o teatrze
i kształceniu aktorów z dr Barbarą Osterloff, profesor Akademii Teatralnej
im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, 14.10.2013 63
3.2. Kim jest aktor, kim jest reżyser? Autoryzowana rozmowa o sztuce
z reżyserem Wiesławem Saniewskim, 16.07.2014 76
Część trzecia
20 lat później, czyli co się zmienia w osobowości i hierarchii wartości
w grupie aktorów polskich. Badania podłużne
Rozdział 4. Metodologia badań 91
4.1. Problem pracy, zmienne, hipotezy badawcze 91
4.2. Sposób pomiaru wyodrębnionych zmiennych 101
4.2.1. Skala Sensu Życia PIL J.C. Crumbaugha i L.T. Maholicka 102
4.2.2. Test Przymiotnikowy ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna 105
4.2.3. Skala Wartości SW M. Rokeacha 109
4.3. Procedura badań i charakterystyka grupy badanych aktorów 111
4.4. Analizy statystyczne 114
Rozdział 5. Empiryczna analiza porównawcza – specyfika badanych grup 117
Rozdział 6. Poczucie sensu życia w badanej grupie aktorów 126
6.1. Poczucie sensu życia – wyniki ilościowe 126
6.2. Poczucie sensu życia – wyniki jakościowe 131
6.3. Poczucie sensu życia w grupie aktorów wybitnych i znanych –
testy różnic 144
Rozdział 7. Wybrane wymiary osobowościowe: obraz siebie
i struktura potrzeb w badanej grupie aktorów 149
7.1. Frekwencja wyboru przymiotników Testu ACL
w grupie aktorów wybitnych 150
7.1.1. Frekwencja wspólna 150
7.1.2. Frekwencja różnic 154
7.2. Obraz siebie i struktura potrzeb w grupie aktorów wybitnych –
analizy porównawcze 157
7.3. Obraz siebie i struktura potrzeb w grupie aktorów znanych –
analizy porównawcze 176
Rozdział 8. Hierarchia wartości w badanej grupie aktorów: wartości
ostateczne i instrumentalne 196
Rozdział 9. Wybrane rozmiary Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego
MOA w badanej grupie aktorów 210
Rozdział 10. Zmiany generacyjne i ich źródła w badanej grupie aktorów –
na podstawie Ogólnego Modelu Rozwoju K.W. Schaiego 219
Rozdział 11. Poczucie sensu życia, a także jego moderatory osobowościowe
i aksjologiczne w badanej grupie aktorów 228
Rozdział 12. Typy badanych aktorów – struktura Modelu Osobowościowo-
-Aksjologicznego MOA w badanej grupie aktorów 249
Rozdział 13. Podsumowanie, dyskusja wyników, implikacje 258
13.1. Specyfika badanych grup aktorów 260
13.2. Poczucie sensu życia w badanej grupie aktorów 261
13.3. Wybrane wymiary osobowościowe w badanej grupie
aktorów wybitnych 261
13.4. Wybrane wymiary osobowościowe w badanej grupie aktorów znanych 263
13.5. Hierarchia wartości ostatecznych i instrumentalnych w badanej grupie
aktorów 264
13.6. Poczucie sensu życia i jego moderatory osobowościowe
i aksjologiczne w badanej grupie aktorów 266
13.7. Typy badanych aktorów – struktura Modelu Osobowościowo-
-Aksjologicznego MOA w badanej grupie aktorów 266
13.8. Implikacje teoretyczne i ergonomiczne 268
20 years later – personality and hierarchy of values of eminent
Polish actors. A longitudinal study 270
Bibliografia 276
Załączniki 292
Indeks nazwisk 309