Inspiracją do napisania tego zbioru było systematyczne rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów zdolnych od najmłodszych klas szkoły podstawowej. Propozycja zakłada przemyślany system motywujący, na który składa się szereg interesujących zadań o najróżniejszej tematyce przypasowanej do możliwości edukacyjnych ucznia klasy czwartej poprzedzonych doświadczeniami oraz przykładami rozwiązań zadań wprowadzających. Zbiór składa się z siedemnastu działów zawierających ćwiczenia doskonalące technikę rachunkową, zadania tekstowe i geometryczne. Za pomocą doświadczeń uczeń ma możliwość odkrywania własności działań, tajemnic kalendarza i zegara. Z zaprezentowanych przykładów uczeń dowie się, jak można w nieskomplikowany sposób zaprezentować rozwiązanie zadania opisującego funkcjonalną sytuację.
Dodatkowym atutem tego zbioru jest możliwość użycia go na zajęciach pozalekcyjnych w klasie czwartej. Materiał poszczególnych działów tematycznych można realizować w dowolnej kolejności. Sposobem na rozbudzenie zainteresowań matematycznych uczniów oraz podtrzymanie ich zaangażowania może być propozycja szkolnego konkursu matematycznego złożonego z trzech części, z których każda poprzedzona jest rozwiązywaniem pod kierunkiem nauczyciela pewnego zakresu zadań ze zbioru. Jest to sugestia z powodzeniem wykonywana wśród młodszych uczniów szkół podstawowych gminy Osielsko i Bydgoszczy.
Pomysł konkursu to sprawdzona koncepcja toruńskiej Ligi Zadaniowej, organizowanej od 1987 roku przy udziale nauczycieli zaangażowanych w pracę z uczniem zdolnym i w rzetelne nauczanie matematyki. Konkurs organizowany jest przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych.