Publikacja stanowi próbę przeniesienia konstrukcji stałej ekspozycji muzealnej w przestrzeń książki. Wyszukamy tu teksty na temat sztuki progresywnej i materiał ilustracyjny
złożony z reprodukcji prac eksponowanych w ramach wystawy.
Atlas progresywności to osnuta wokół dzieł pochodzących z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi opowieść o innowacyjności rozumianej jako zestaw idei, napięć i energii, do teraz pośrednio albo bezpośrednio formujących rzeczywistość społeczną. W niniejszym wydawnictwie opowieść ta przyjmuje formę wizualno-tekstowego kolażu, dla którego punktem wyjścia jest otwarta na początku 2014 roku w jednej z siedzib łódzkiego muzeum wystawa przygotowana pod kierownictwem Jarosława Suchana poprzez zespół kuratorski w składzie: Aleksandra Jach, Paulina Kurc-Maj, Maria Morzuch, Anna Saciuk-Gąsowska, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółowska.
równocześnie wystawa, jak i odwołujące się do niej wydawnictwo nie opowiadają o dziejach modernizmu ani tym bardziej o historii modernistycznej sztuki. Miast chronologicznie uporządkowanej narracji oferują montaż wyobrażeń postępowości oraz jej śladów utrwalonych w sztuce XX i XXI wieku. Pojawiający się w tytule atlas określa zasadę przyjętej konstrukcji: jest ona swoistym zbiorem map, z których każda opisuje topografię innego terytorium progresywności. Nie wszystkie terytoria zostały w nim opisane, lecz też niekompletność tego zbioru, a także kolażowy sposób jego organizacji zdają się najlepiej oddawać progresywne doświadczenie rzeczywistości jego nieuchronną fragmentaryczność i nieciągłość.
Publikacja stanowi próbę przeniesienia przyjętej dla wystawy konstrukcji w przestrzeń książki co, oczywiście, nie odbywa się bez strat. Książka nie oddaje wszystkich jej rozmiarów, równocześnie jednak rozbudowuje ją o świeże treści. Otwierający esej demonstruje metodologiczne konteksty, w jakich ujmowana jest innowacyjność przy pomocy atlasu. Przyjęta w nim perspektywa zostaje rozwinięta w kolejnych czternastu rozdziałach. Składają się na nie krótkie opracowania na temat poszczególnych fenomenów postępowości, przygotowane przez badaczy i badaczki specjalizujące się w danej dziedzinie,, a także materiał ilustracyjny złożony z reprodukcji prac eksponowanych w ramach łódzkiej wystawy. Dopełnienie stanowią przygotowane na potrzeby niniejszego wydawnictwa kolaże Witka Orskiego, umieszczone na początku rozdziałów. Zestawiają one, mieszają i przemieszczają komponenty prac pochodzących z zróżnicowanych części oryginalnego atlasu, otwierając tym samym wyobrażenia postępowości na kolejne przekształcenia i interpretacje. Nowoczesność nieprzypadkowo staje się przedmiotem refleksji w łódzkim Muzeum Sztuki. To w nim została stworzona jedna z pierwszych w świecie muzealnych serii sztuki modernistycznej. To tutaj przez dziesięciolecia kształtowano obraz artystycznego modernizmu, ustanawiając hierarchie obowiązujące w sztuce polskiej do dzisiaj. Co jednak najważniejsze, to tutaj właśnie ideę muzeum powiązano z progresywną ideą krytyczności, uznając, iż misją Muzeum Sztuki winno być wyzwalanie zdolności do krytycznego widzenia rzeczywistości zarówno tej artystycznej, jak i pozaartystycznej.
złożony z reprodukcji prac eksponowanych w ramach wystawy.
Atlas progresywności to osnuta wokół dzieł pochodzących z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi opowieść o innowacyjności rozumianej jako zestaw idei, napięć i energii, do teraz pośrednio albo bezpośrednio formujących rzeczywistość społeczną. W niniejszym wydawnictwie opowieść ta przyjmuje formę wizualno-tekstowego kolażu, dla którego punktem wyjścia jest otwarta na początku 2014 roku w jednej z siedzib łódzkiego muzeum wystawa przygotowana pod kierownictwem Jarosława Suchana poprzez zespół kuratorski w składzie: Aleksandra Jach, Paulina Kurc-Maj, Maria Morzuch, Anna Saciuk-Gąsowska, Katarzyna Słoboda, Joanna Sokołowska, Magdalena Ziółowska.
równocześnie wystawa, jak i odwołujące się do niej wydawnictwo nie opowiadają o dziejach modernizmu ani tym bardziej o historii modernistycznej sztuki. Miast chronologicznie uporządkowanej narracji oferują montaż wyobrażeń postępowości oraz jej śladów utrwalonych w sztuce XX i XXI wieku. Pojawiający się w tytule atlas określa zasadę przyjętej konstrukcji: jest ona swoistym zbiorem map, z których każda opisuje topografię innego terytorium progresywności. Nie wszystkie terytoria zostały w nim opisane, lecz też niekompletność tego zbioru, a także kolażowy sposób jego organizacji zdają się najlepiej oddawać progresywne doświadczenie rzeczywistości jego nieuchronną fragmentaryczność i nieciągłość.
Publikacja stanowi próbę przeniesienia przyjętej dla wystawy konstrukcji w przestrzeń książki co, oczywiście, nie odbywa się bez strat. Książka nie oddaje wszystkich jej rozmiarów, równocześnie jednak rozbudowuje ją o świeże treści. Otwierający esej demonstruje metodologiczne konteksty, w jakich ujmowana jest innowacyjność przy pomocy atlasu. Przyjęta w nim perspektywa zostaje rozwinięta w kolejnych czternastu rozdziałach. Składają się na nie krótkie opracowania na temat poszczególnych fenomenów postępowości, przygotowane przez badaczy i badaczki specjalizujące się w danej dziedzinie,, a także materiał ilustracyjny złożony z reprodukcji prac eksponowanych w ramach łódzkiej wystawy. Dopełnienie stanowią przygotowane na potrzeby niniejszego wydawnictwa kolaże Witka Orskiego, umieszczone na początku rozdziałów. Zestawiają one, mieszają i przemieszczają komponenty prac pochodzących z zróżnicowanych części oryginalnego atlasu, otwierając tym samym wyobrażenia postępowości na kolejne przekształcenia i interpretacje. Nowoczesność nieprzypadkowo staje się przedmiotem refleksji w łódzkim Muzeum Sztuki. To w nim została stworzona jedna z pierwszych w świecie muzealnych serii sztuki modernistycznej. To tutaj przez dziesięciolecia kształtowano obraz artystycznego modernizmu, ustanawiając hierarchie obowiązujące w sztuce polskiej do dzisiaj. Co jednak najważniejsze, to tutaj właśnie ideę muzeum powiązano z progresywną ideą krytyczności, uznając, iż misją Muzeum Sztuki winno być wyzwalanie zdolności do krytycznego widzenia rzeczywistości zarówno tej artystycznej, jak i pozaartystycznej.
Tytuł Atlas nowoczesności. Seria sztuki XX i XXI w. Autor praca zbiorowa Wydawnictwo Muzeum Sztuki w Łodzi EAN 9788363820558 ISBN 9788363820558 Kategoria Literatura, Sztuka liczba stron 321 Format 290x217x25 mm Rok wydania 2017 Oprawa broszurowa