Współczesne pielęgniarstwo powinno opierać swoją praktykę na konkretnych podstawach naukowych. Postęp w naukach medycznych i naukach o zdrowiu mobilizuje środowisko medyczne – w tym pielęgniarki i położne – do prowadzenia badań i stosowania ich wyników w codziennej praktyce. Takie innowacyjnanie, zgodne ze światowymi tendencjami (Evidence-Based Medicine, idea lecznictwa holistycznego), wpływa na ulepszenie jakości opieki, bezpieczeństwo pacjenta, personelu medycznego, czy skuteczność realizowanych procedur medycznych. W ten trend wpisuje się monografia „Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie", która dzięki swemu wielotematycznemu charakterowi będzie prawdziwym kompendium wiedzy na temat właściwego innowacyjnania z pacjentem w przeróżnych jednostkach chorobowych – sposobów leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji, produktywności przestrzegania standardów i korzyści wynikających z wczesnego wdrożenia edukacji zdrowotnej.
Książka składa się z 35 rozdziałów, których autorzy – zdobyli swoje doświadczenia w praktyce pielęgniarskiej albo położniczej, a ponadto pogłębili je pracą naukowo-badawczą, a także w trakcie pełnienia funkcji nauczyciela akademickiego.
Monografia adresowana jest stanowczo do pielęgniarek, a także położnych praktykujących w szpitalach, przychodniach, zakładach opiekuńczych i leczniczych, w których sprawowana jest opieka nad pacjentem, nauczycieli akademickich, a także studentów.
Publikacja zawiera następujące prace:
Książka składa się z 35 rozdziałów, których autorzy – zdobyli swoje doświadczenia w praktyce pielęgniarskiej albo położniczej, a ponadto pogłębili je pracą naukowo-badawczą, a także w trakcie pełnienia funkcji nauczyciela akademickiego.
Monografia adresowana jest stanowczo do pielęgniarek, a także położnych praktykujących w szpitalach, przychodniach, zakładach opiekuńczych i leczniczych, w których sprawowana jest opieka nad pacjentem, nauczycieli akademickich, a także studentów.
Publikacja zawiera następujące prace:
- Uzależnienie od środków masowego przekazu wśród młodzieży uczęszczającej do szkoły przeciętnej;
- Stan wiedzy pań mieszkających na terenie województwa dolnośląskiego dotyczącej nowotworu gruczołu piersiowego;
- Zmiany w jamie ustnej w przebiegu ciąży – przegląd piśmiennictwa (w jęz. Ang.);
- Czynniki warunkujące poziom aktywności fizycznej i umysłowej w cukrzycy;
- Rola edukacji pacjenta chorego na cukrzycę rodzaju 2;
- zastosowanie spirometrii w grupie kobiet w przedziale wieku 70–80 lat do oceny poziomu wydolności fizycznej;
- zastosowanie HRV do oceny wydolności układu krążenia w grupie kobiet i mężczyzn w przedziale wieku 70–85 lat;
- Ocena ryzyka powstawania odleżyn u pacjenta z niewydolnością krążenia przy użyciu przystępnych skal – opis przypadku;
- Wiedza i postawy pielęgniarek oddziałowych wobec praktyki zawodowej opartej na dowodach; naukowych oraz użytkowania najnowszych wyników badań w codziennej praktyce klinicznej;
- Analiza wpływu wybranych czynników ryzyka na występowanie cukrzycy wśród określonej populacji;
- Poziom wiedzy pielęgniarek na temat zakażeń odcewnikowych (w jęz. Ang.);
- Rola lecznictwa uzdrowiskowego w schorzeniach ginekologicznych;
- Wpływ hospitalizacji na stan psychofizyczny ciężarnych z oddziałów patologii ciąży;
- Wybrane aspekty transplantacji serca w praktyce klinicznej;
- Wpływ ostrych zespołów wieńcowych na postrzeganie zależnej od zdrowia jakości życia przez chorych w podeszłym wieku;
- Ocena jakości życia oraz poziomu depresji u chorych z rakiem płuca;
- Postawa personelu sali porodowej wobec młodocianych matek;
- Ocena pracy zespołu terapeutycznego w oczach rodziców dziecka przebywającego na Oddziale Intensywnej Terapii Noworodka;
- Zaburzenia depresyjne u pacjentów z przewlekłą niewydolnością serca;
- Wpływ cukrzycy ciężarnych na stan zdrowia noworodka w pierwszych dobach życia;
- Uwarunkowania stanów emocjonalnych pań ciężarnych (w jęz. Ang.);
- Wieloaspektowy wymiar wsparcia społecznego ciężarnych w ciąży fizjologicznej i powikłanej;
- wykorzystanie Międzynarodowej Klasyfikacji Praktyki Pielęgniarskiej ICNP® do określenia diagnoz i planowania działań pielęgniarskich wobec chorego z łuszczycowym zapaleniem stawów. Studium indywidualnego przypadku;
- Poziom wiedzy kadry pielęgniarskiej dotyczący zakażenia HIV i choroby AIDS;
- Wiedza pielęgniarek na temat udarów mózgu;
- Wypalenie zawodowe i satysfakcja z pracy w opinii aktywnych zawodowo pielęgniarek;
- Opieka pielęgniarska noworodków z wrodzoną przepukliną przeponową wymagających wentylacji oscylacyjnej wysokimi częstotliwościami na przykładzie Royal Children’s Hospital Melbourne, Australia (w jęz. Ang.);
- Problemy pielęgnacyjne dzieci z choroba nowotworową;
- Znaczenie edukacji zdrowotnej w ocenie satysfakcji z leczenia i występowania lęku i depresji u pacjentów z cukrzycą rodzaju 2;
- Praca zmianowa a patologie przewodu pokarmowego u pielęgniarek;
- Postrzeganie zawodu pielęgniarki poprzez mieszkańców Podkarpacia;
- Znaczenie postaw rodziców wobec szczepień ochronnych dzieci, w aspekcie zdrowia publicznego (w jęz. Ang.);
- Dobra praktyka pielęgniarska w przedmiocie progresywnania przeciwbólowego na oddziałach torakochirurgicznych – badania wstępne;
- Jakość życia pacjentów z implantowanym kardiowerterem–defibrylatorem serca (ICD);
- Wrodzony obrzęk naczynioruchowy u chorego z niedoborem inhibitora C1 dopełniacza. Opis przypadku (w jęz. Ang).