W czym należy upatrywać przyczyn trudności dzieci w czytaniu i pisaniu$184 zwykle w: niewystarczającej znajomości liter, niedostatecznie wykształconej umiejętności dokonywania syntezy i analizy fonemowej, braku znajomości właściwej techniki czytania.
Uczniowie, których dotyczą dwie pierwsze przyczyny, nie osiągnęli gotowości do nauki czytania i pisania. Paradoks polega na tym, że mimo braku gotowości oczekuje się od nich, aby nauczyli się czytać i pisać w czasie przewidzianym programem nauczania.
Rozwiązaniem problemu często okazuje się zwiększenie liczby właściwych ćwiczeń mających na celu: powiązanie znaków graficznych (liter, dwuznaków, trójznaku) z głoskami, wykształcenie umiejętności scalania głosek w wyrazy i dzielenia wyrazów na głoski.
Zawarte w publikacji pomoce dydaktyczne, a także ćwiczenia mają na celu na ogół ułatwienie dziecku zapamiętania wszystkich 44 liter, dwuznaków i trójznaku w czterech wariantach graficznych: litery niewiele znaczące i pokaźne drukowane i nieduże i znaczne pisane.
W skład publikacji wchodzą: 1. Pomoce dydaktyczne do rozmaitego, wielokrotnego użycia; 2. Karty ćwiczeń; 3. Broszurka z propozycjami zabaw i gier. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.