Jedna z najwyrazistszych malarek dwudziestego wieku. I zarazem jedna z najmocniej przemilczanych.Tamara Łempicka, płacąc ciałem za wolność swoją i męża, uciekła przed rewolucją październikową do Paryża.
Tam zaczęła malować wyidealizowane portrety i akty o lekko kubistycznych formach i nasyconych odcieńch – dziś najbardziej znane w jej twórczości. Równocześnie prowadziła nad wyraz aktywne życie towarzyskie, wdając się w liczne romanse równocześnie z mężczyznami, jak i kobietami.
Pod koniec lat trzydziestych znów uciekła, tym razem do Ameryki, gdzie olśniła bogaczy talentem i temperamentem. Krytycy z czasem jednak zaczęli bezsprzecznie więcej uwagi poświęcać ekscesom jej prywatnego życia niż twórczości, a ona – pochłonięta tworzeniem własnej legendy – zrezygnowała z wystawiania swoich prac.Dopiero niedawno talent Łempickiej odkryto na nowo.
Zaczęto wymieniać ją wśród sporych twórców epoki, jej obrazy zawisły w domach Madonny, Barbry Streisand czy Jacka Nicholsona.11 listopada 2018 na aukcji w Nowym Yorku La Musicienne, jej praca z 1929 roku, została najwyżej wylicytowanym obrazem polskiego artysty w historii,Teatralna, wytworna, bystra, utalentowana i nienasycona seksualnie należała do najmocniej egzaltowanych i imponujących postaci stulecia.Najpełniejszy obraz rozpaczliwie niełatwego, ale pasjonującego życia Tamary Łempickiej.„Sunday Times”Jak dotąd tylko Laurze Claridge udało się tak wnikliwie opisać burzliwie losy tej niezwykłej kobiety!„Irish Times”Laura Claridge jest precyzyjną, perfekcyjnie przygotowaną i pełną zrozumienia biografką.„Observer”