Tom ten jest osadzony w nurcie interdyscyplinarnych badań przecinających pola socjologii, pedagogiki, antropologii kulturowej i filozofii. Osią spinającą przedstawione analizy są nie tylko kategorie sygnalizowane w tytule monografii, tj.
problematyka normy, performatywności, codzienności i ich politycznych kontekstów, ale także osadzenie na epistemologicznym tle rozwijanym we współczesnych studiach społecznych i humanistycznych za sprawą poststrukturalnego przełomu i jego przekroczenia w postaci poszukiwania podmiotu oporu oraz wyłonienia się podejścia konstruktywistycznego w obszarze studiów społecznych, wraz z jego aktualnymi - krytycznymi - rekonfiguracjami.
prof. Astrid Męczkowska-Christiansen Poszczególnym autorskim projektom badawczym, których wyniki są relacjonowane w tej pracy, przyświecało założenie zwyczajności kultury jako całości sposobu życia, a także aktywnej, twórczej zdolności ludzi do konstruowania kulturowych znaczeń i tożsamości.
Kultura, w poszczególnych empirycznych odsłonach, oznacza rzeczywisty, ugruntowany, lecz i gwałtownie zmieniający się teren praktyk, reprezentacji i zwyczajów badanych grup społecznych i osób oraz form wiedzy, które zakorzeniają się w ich życiu codziennym i uczestniczą w jego kształtowaniu.
Poszczególne projekty badawcze odsłoniły znaczeniotwórcze praktyki nadawania sensów i reorganizacji światów społecznych, w których to praktykach uwidocznia się społeczna zmiana. Prof. Jan PapieżPublikacja dofinansowana z funduszy Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego.
Spis treściTomasz Nowicki, Wstęp do dyskursywnej konstrukcji podmiotu jako zwierzęciaPrzemysław Szczygieł, Zakaz jako warunek (nie)możliwości kreowania tożsamości językowej. Katalonia w czasie dyktatury frankistowskiej Olga Śnieżko, Tożsamość społeczna muzułmanów jako fenomen odmienności kulturowej w kontekście zróżnicowania etnicznego i religijnego muzułmanów na Zachodzie Hussein Bougsiaa, The women in Arab Spring (Tunisia - Egypt) Aneta Grygiel-Dorszewska, Kulturowe znaczenia męskości.
Analiza fenomenograficznaMartyna Klaus, Kategoria równości i różnorakości w koedukacji i edukacji różnorodnej ze względu na płeć Sława Grzechnik, Pozycja aktów performatywnych i językowej wrażliwości etycznej w zhierarchizowanym rodzajowo-dyskursywnym polu klasy szkolnej.
Krytyczna analiza dyskursuMarta Jurczyk, Nie(pełno)normatywna seksualność i (nie) uświadomiona władza. Seksualność niepełnosprawnych intelektualnie w kontekście pytania o emancypację Beata Simlat-Łuk, O nowych wzorach rodzinności.
Codzienność, rodzinność i nowy styl życia - od rodziny nuklearnej do rodziny patchworkowej Marcin Welenc, Homoseksualność w perspektywie pytań o politykę widoczności i pułapki polityki tożsamościLucyna Wadlewska, Od cioci do mamy - o otwartym kontinuum, nadpisywanych znaczeniach i językowym nieistnieniu roli niebiologicznego rodzicielstwa w rodzinie lesbijskiej Piotr Prósinowski, To, co męskie, to, co żeńskie.