Książka stanowi pierwsze pełne omówienie zagadnienia popkulturowych przedstawień Zagłady Żydów w języku polskim.przeważnie jest monografią powieści o Zagładzie (sag, romansów, kryminałów, a częściowo także horroru i prozy o pogromach).
Autorka stawia tezę, że około 2012 roku w polskiej kulturze nastąpiło przesilenie i narracje postpamięciowe, będące głównym sposobem opowiadania o Holokauście po wojnie (niezwykle w twórczości pisarzy urodzonych w latach sześćdziesiątych i później), ustąpiły miejsca popkulturze.
Popkultura natomiast, jakby tylko czekając na sygnał, natychmiast zawładnęła rynkiem, a także wyobraźnią czytelników i zaczęła produkować rozmaitego rodzaju "podróbki" dokumentów, falsyfikaty oraz fałszerstwa, a nawet - nowy model literatury, który można określić jako ghostwriting.
Tę cudzożywną,nad wyraz płodną zdolność popkultury nazywać trzeba substytucjonalnością, czyli wynajdywaniem sposobów na zastępowanie narracji faktograficznych narracjami współczesnymi o szczególnie określonej ideologii.
Tytułowe pytanie pracy o to, czyja dzisiaj jest Zagłada, brzmi wyjątkowo obecnie i dramatycznie. Obserwujemy wzmożone zainteresowanie tym tematem, jego rosnącą kontrowersyjność i upolitycznienie, a choćby osobliwą zdolność do przeformułowywania stosunków międzynarodowych.
Marta Tomczok, analizując, zdawałoby się, "niewinne" i rozrywkowe powieści o charakterze bestsellerów i czytadeł (Elżbiety Cherezińskiej, Remigiusza Mroza, Marcina Wrońskiego, Marii Nurowskiej czy Ałbeny Grabowskiej), przekonuje jednak, że każda literatura, a literatura modna stanowczo, ma swoją ideologię.
I niekoniecznie musi ona odpowiadać polityce państwa i być prosta w rekonstrukcji (tak jak w odbiorze). Chodzi raczej o to, aby zrozumieć, w jaki sposób książki biorą nas w posiadanie i jaką wizję przeszłości próbują nam narzucić.
Sama świadomość tego faktu, a później jego drobiazgowa analiza za pomocą różnorodnych metod, od analizy retorycznej po socjologiczne sposoby czytania tekstów, interesują autorkę najmocniej. Oprócz schyłku narracji postpamięciowych Tomczok omawia zjawisko powrotu realizmu w literaturze popularnej, narracje lokalne, dotyczące getta będzińsko-sosnowieckiego (wraz z toczącymi się wokół upamiętniania przeszłości polsko-żydowskiej konfliktami), ideologie gatunków lubianych, a także narracje pojedwabieńskie, czyli szczególny zbiór nie tylko polskich artefaktów, nawiązujących do Sąsiadów Jana Tomasza Grossa.
Czytelnik wynajdzie również pojedyncze, obszerne studia poświęcone m.in. Powieściom Bronisława Wildsteina i Cherezińskiej. Materiałem badanym są narracje literackie i filmowe, dyskurs publiczny, a także dokumenty archiwalne.
Tytuł Czyja teraz jest Zagłada? Retoryka ideologia... Autor Marta Tomczok Wydawnictwo Uniwersytet Śląski EAN 9788365832658 ISBN 9788365832658 Kategoria Literatura, Literaturoznawstwo ilość stron 360 Format 250x146 mm Rok wydania 2017 Oprawa broszurowa