"Większość tekstów przedstawionych w niniejszym opracowaniu pochodzi ze zbiorów powiastek zhiguai xiaoshuo, które kompilowano lub pisano okresie Sześciu Dynastii (Liuchao, 220-589). Kryterium wyboru poszczególnych powiastek była typowo obecność w nich zaświatów, różnie rozumianych - od rajskich krain zamieszkanych przez bóstwa czy transcendentnych (xian), przez krainy umarłych, aż do piekieł. Wybrano więc teksty, które w jakiś sposób realizują ten cel - czy to przez opis miejsca, do którego udawali się ludzie po śmierci, czy także ukazanie, jak światy istot żywych i niematerialnych kontaktowały się ze sobą, czyprzez przedstawienie cech osób, które mogły dostać się do różnie pojmowanego raju."
ze Wstępu
W pierwszym roku panowania cesarza Wujian z dynastii Han, w Donglai był człowiek o nazwisku Chi, który często pędził alkohol. Pewnego dnia, zjawiło się u niego trzech dziwnych jegomości, którzy przynieśli ze sobą makaron i ryż i poprosili o alkohol jego roboty. Gdy go wypili, odeszli. Po
chwili ktoś przyszedł powiedzieć, iż widział w pobliskim lesie trzy p?ane duchy.
z "zgromadzonych zapisków o zjawiskach nadprzyrodzonych"
ze Wstępu
W pierwszym roku panowania cesarza Wujian z dynastii Han, w Donglai był człowiek o nazwisku Chi, który często pędził alkohol. Pewnego dnia, zjawiło się u niego trzech dziwnych jegomości, którzy przynieśli ze sobą makaron i ryż i poprosili o alkohol jego roboty. Gdy go wypili, odeszli. Po
chwili ktoś przyszedł powiedzieć, iż widział w pobliskim lesie trzy p?ane duchy.
z "zgromadzonych zapisków o zjawiskach nadprzyrodzonych"