Niniejsza książka, poświęcona figurze Don Juana uosabiającego m.in. Erotyczne pragnienie, stanowi wynik wielu lat badań nad jednym z najpopularniejszych dziś mitów literackich. Mityczny uwodziciel i zwodziciel na przestrzeni wieków prezentuje wciąż nowe, niekiedy zaskakujące oblicza, z których niemało nie jest znanych szerszej publiczności, gdyż bardzo liczne są dzieła literackie, muzyczne i filmowe, w których pojawia się bohater w mniej czy bardziej otwarty sposób nawiązujący do postaci Don Juana, którą w początkach XVII wieku stworzył? jak się powszechnie przyjmuje? hiszpański mnich mercedariusz i dramaturg używający pseudonimu Tirso de Molina, albo może inny, mniej słynny, hiszpański dramaturg i aktor, Andrés de Claramonte.
zaczynając studia nad tą fascynującą postacią, nie podejrzewałam, iż w europejskiej literaturze występuje ona w aż tak wielu, niejednokrotnie skrajnie odmiennych wariantach. Muzyka i taśma filmowa dostarczyły kolejnych możliwości, by ją interesująco zaprezentować, choć tymi reinterpretacjami postaci i mitu Don Juana postanowiłam się w mojej książce nie zajmować, koncentrując się na tych obliczach mitycznego uwodziciela, które oferuje literatura europejska.
Don Juan, jakiego w niej wynajdujemy, to z reguły niestały, jak zwykło się podkreślać: lekki niczym powietrze i żyjący tylko chwilą obecną uwodziciel, czy raczej, nawiązując do tytułu utworu, w którym wkracza on, dosłownie i mobilnie, na scenę4, zwodziciel, a właściwie Zwodziciel poprzez znaczne Z, której to formy będę w książce używać, aby odnosić się do protagonisty pierwszego dzieła o Don Juanie; Zwodziciel, który zdobywa, porzuca i ucieka, wciąż i wciąż od nowa, jak najszybciej i jak najbardziej efektownie.Ale Don Juan to zarazem okrutny dla swych ofiar Kpiarz, bo hiszpańskie słowo el Burlador, jakim określa się go w XVII-wiecznym dramacie, który uczynił go znanym, to właśnie oznacza.
To zachwycony sobą śmiałek, który rzuca wyzwanie zaświatom, nie akceptując ograniczeń swojej ludzkiej kondycji.Ze Wstępu