Przekazujemy czytelnikom podręcznik wybitnego pedagoga - dydaktyka, komparatysty i badacza dziejów oświaty, członka rzeczywistego Polskiej Akademii Nauk PAN profesora Czesława Kupisiewicza. W dobie płynnej ponowoczesności wydawałoby się, iż nie ma już miejsca na klasykę, tradycję, na tę wiedzę, która trwała poprzez wieki, służąc wielu pokoleniom przygotowującym się do jednego z najatrakcyjniejszych zawodów ludzkości, ja kim jest szeroko pojmowane nauczycielstwo.
Humaniści, a zwłaszcza pedagodzy, szukając współczesnych ujęć modeli kształcenia i wychowania, odmiennego klimatu czy jakiegoś szczególnego sposobu podejścia do dziecka, jego rodziców czy nauczycieli, zdają sobie sprawę z konieczności zachowania tych idei i rozwiązań użytecznych, które są nieśmiertelne, aktualne, niezmienne w swej istocie.
„Dydaktyka” Czesława Kupisiewicza, która prezentuje wiedzę generującą otwartość sytuacji i procesów uczenia się, a więc generujejącą miejsce w naszej przestrzeni dla drugiego człowieka. Jest to zarazem swoistego typu gest zaproszenia do uczenia się, który przedstawia, że autorowi zależy na otwarciu przed uczącymi się własnego serca, umysłu i woli, żeby mieli oni szansę do konać introcepcji wartości Dobra, Prawdy i ładna, bogactwa mądrości, cennych doświadczeń i wzruszeń.
Dydaktyka jest nauką humanistyczno-społeczną. W tej też konwencji napisany został ten podręcznik. Tymczasem przełomowe wręcz zdobycze nauki, techniki i technice, zwłaszcza w zakresie elektroniki, powodują, iż do dydaktyki coraz szybciej i w coraz szerszym zakresie zaczynają przenikać niektóre z tych zdobyczy, podobnie jak do medycyny i innych nauk.
Wskutek tego widocznym zmianom już podlegają i nadal będą podlegać niemal wszystkie z opisywanych w tym podręczniku komponentów dydaktyki, poczynając od celów nauczania, uczenia i uczenia się, przez kryteria doboru treści kształcenia do programów szkolnych i akademickich, a kończąc – najsilniej – na metodach, formach organizacyjnych i środkach dydaktycznych.
Wspomniane zmiany zostały zaznaczone w tym podręczniku – typowo, gdy chodzi o ich rodzaje i kierunki – ale nie na tyle, żeby ten istotny problem można było uznać za wyczerpany. Byłoby to zresztą niewiele realne ze względu na liczba i dynamikę owych zmian.
Jeśli chodzi o strukturę i treść niniejszego podręcznika, to zachowuję ujęcie eksponowane już w jego poprzednich wydaniach. Jego wyznacznikami są poszczególne elementy przedmiotu dydaktyki, poczynając od celów i treści nauczania – uczenia się, a kończąc na zasadach, metodach, formach organizacyjnych, a także środkach służących realizacji tego cyklu.
Silniej jednak aniżeli w poprzednich wydaniach eksponuję historyczne uwarunkowania omawianych zagadnień oraz zmiany wynikające z postępu badań w zakresie dydaktyki oraz osiągnięć elektroniki. Odnosi się to zwykle do trzech wielkich systemów dydaktycznych, jakie powstały w drugiej połowie XIX i w XX wieku, to znaczy konwencjonalnego, progresywistycznego i współczesnego i do koncepcji e-learningu, która pojawiła się na przełomie wieków XX i XXI, czyli w naszych już czasach.
Dzięki wspomnianym badaniom i osiągnięciom dydaktyka nie koncentruje się już wyłącznie na kształceniu wykonywanym w szkole i poprzez szkołę,powiększa swoje zainteresowania na pozaszkolne czynności kształceniowe, w tym na wspomniane wyżej nauczanie – uczenie się z udziałem środków elektronicznych.
Podręcznik Czesława Kupisiewicza jest o ty le nieszablonowy, że jego aktualizacji dokonał on sam, posiadając świadomość przemian, do jakich dochodzi w ponowoczesnym i zglobalizowanym świecie, i podejmując decyzję o niewprowadzaniu nas w tajniki tego, co znacznie wykracza po za wspomnianą klasykę.
Tytuł Dydaktyka podręcznik akademicki Autor Czesław Kupisiewicz Wydawnictwo Impuls EAN 9788375879223 ISBN 9788375879056 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka liczba stron 358 Format 14.5x21x1.8 cm Rok wydania 2012 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.474 kg