Program do pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo w wieku przedszkolnym, demonstrujący propozycje kontrolowania dziecięcej energii poprzez trafnie zorganizowane zabawy i ćwiczenia relaksacyjne, zawarte w poręcznych scenariuszach zajęć dostosowanych do poszczególnych grup wiekowych.
Książka pokazuje przyczyny niewłaściwego zachowania dzieci i sposoby radzenia sobie z nimi. Omawia następujące metody pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo:
1. Techniki relaksacyjne
- według Jakobsona
- oparte na treningu autogennym Schultza
2. Metodę Symboli Dźwiękowych
3. Techniki parateatralne
- technikę zamiany ról
- teatr palcowy
- teatrzyk kukiełkowy
- teatrzyk wyboru
4. Metodę malowania dziesięcioma palcami
5. Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo powodują rodzicom i wychowawcom sporo problemów wychowawczych. Zdarza się często, iż dorośli są nieświadomi głównych przyczyn niewłaściwego zachowania dzieci. Z tego powodu winą za złe zachowanie obarczają dzieci. Poleca ImpulsTymczasem znajomość i świadomość przyczyn nieodpowiedniego zachowania dzieci jest wyjątkowo ważna. Dzieciom nadpobudliwym należy poświęcać dużo uwagi. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, w czym tkwi problem dzieci nadpobudliwych, ponieważ bez tego nie można im pomóc. Należy z zasady nauczyć dzieci kontrolowania swojej energii. W osiągnięciu tego celu pomogą adekwatnie zorganizowane zabawy ruchowe i ćwiczenia relaksacyjne, w czasie których dzieci uczą się rozmaitych sposobów rozładowania swej energii (np. Swobodna ekspresja ruchowa, ekspresja ruchowa kontrolowana, „zabawa w słabego i silnego" – relaksacja metodą Jacobsona). Wyraźne też jest, żeby nauczyć dzieci korzystania z nagromadzonej w swym ciele energii we właściwym kierunku.
W niniejszej pracy – napisanej w formie programu – autorka zajęła się zagadnieniem nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci w wieku przedszkolnym.W części teoretycznej (rozdziały I–V) starała się wykazać, na czym polega problem nadpobudliwości, a także jak sobie z nim radzić. W części użytecznej (rozdziały VI–IX) natomiast zamieściła scenariusze zajęć dla poszczególnych grup wiekowych.
Program jest uzupełnieniem jednostkowych oddziaływań terapeutycznych – jak pisze bowiem M. Bogdanowicz: „ważne jest tu uspołecznienie dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, nadmiernie skupionych na realizacji swych potrzeb. Zajęcia w grupie pomagają im w rozwijaniu empatii i uczeniu się współpracy z innymi" (M. Bogdanowicz i in., 1992, s. 86).
Tak skonstruowany program będzie {pomocn|przydatn)y w postępowaniu z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Zgodnie z poglądami H. Nartowskiej, „tylko od nas, dorosłych, zależy, czy dziecko nadpobudliwe psychoruchowo będzie tylko trudniejszym wychowawczo dzieckiem, czy też dzieckiem o zaburzonym zachowaniu" (H. Nartowska, 1976).Polecamy!
Tytuł Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym Autor Wiącek Renata Wydawnictwo Impuls EAN 9788380956643 ISBN 9788380956643 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka Liczba stron 94 Format 15.8x23.5x0.5 cm Rok wydania 2019 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.168 kg