Praca ukazuje obraz Górnoślązaka, ukazanego w 30. Latach XX w. W śląskich dziełach epickich i konfrontuje go z przedstawieniem Ślązakach poprzez publicystów. Bada jeszcze, w jakiej ilości na formę obrazu wpływa pochodzenie autora i czy w literaturze mamy do czynienia z portretem czy autoportretem Górnoślązaka.
Opisy postaci w dziełach Poli Gojawiczyńskiej, Haliny Krahelskiej, Gustawa Morcinka i Wilhelma Szewczyka noszą znamiona okresu, w którym żyli główni bohaterowie i naoczni świadkowie.
W portrecie naszkicowanym poprzez Gojawiczyńską szczególna uwaga zwrócona jest na śląską pańę. Jej obraz z XIX w., charakterystycznych, funkcjonujących stereotypów, ustępuje na rzecz heroicznej ?Matki Polki?. Przez feministyczną tendencję i dużo obserwacji kobiety na Śląsku, autorka demonstruje w swoim portrecie niezależną od ?opiekuńczego ramienia pana? pańę, ?z sercem i rozumem na właściwym miejscu?.
Halina Krahelska poświęca szczególną uwagę sytuacji śląskich pracowników, którzy uczestniczyli w Powstaniach Śląskich i którzy byli wypędzani i skazywani na wieloletnie bezrobocie. Tragedia tej sytuacji naświetlona jest również w powieści ?Hanys? autorstwa Wilhelma Szewczyka.
Nie do przecenienia są także artystyczne osiągnięcia Morcinka przy opisach górników. Można powiedzieć o wykreowanym w jego powieści micie górników, którym codziennie śmierć w oczy patrzy, gotowych do nieludzkich wysiłków i solidarnych w bohaterskiej odwadze. Znających swoją wartość, opierającą się na godności.
Analiza reportaży 30. Lat okresu międzywojennego pokazuje nam,równocześnie krajobraz przemysłowy, jak w dodatku człowiek tego obszaru ? pracownik, który był dwujęzyczny, był w stanie obsłużyć skomplikowane narzędzia, wysoko cenił swoją pracę i był przyzwyczajony do warunków demokratycznych ? budziły zainteresowanie dziennikarzy.
Podsumowując można stwierdzić, iż śląska literatura wykreowała świeże mity ?Górnika?, ?Człowieka pogranicza? i ?Ślązaczki?.
Opisy postaci w dziełach Poli Gojawiczyńskiej, Haliny Krahelskiej, Gustawa Morcinka i Wilhelma Szewczyka noszą znamiona okresu, w którym żyli główni bohaterowie i naoczni świadkowie.
W portrecie naszkicowanym poprzez Gojawiczyńską szczególna uwaga zwrócona jest na śląską pańę. Jej obraz z XIX w., charakterystycznych, funkcjonujących stereotypów, ustępuje na rzecz heroicznej ?Matki Polki?. Przez feministyczną tendencję i dużo obserwacji kobiety na Śląsku, autorka demonstruje w swoim portrecie niezależną od ?opiekuńczego ramienia pana? pańę, ?z sercem i rozumem na właściwym miejscu?.
Halina Krahelska poświęca szczególną uwagę sytuacji śląskich pracowników, którzy uczestniczyli w Powstaniach Śląskich i którzy byli wypędzani i skazywani na wieloletnie bezrobocie. Tragedia tej sytuacji naświetlona jest również w powieści ?Hanys? autorstwa Wilhelma Szewczyka.
Nie do przecenienia są także artystyczne osiągnięcia Morcinka przy opisach górników. Można powiedzieć o wykreowanym w jego powieści micie górników, którym codziennie śmierć w oczy patrzy, gotowych do nieludzkich wysiłków i solidarnych w bohaterskiej odwadze. Znających swoją wartość, opierającą się na godności.
Analiza reportaży 30. Lat okresu międzywojennego pokazuje nam,równocześnie krajobraz przemysłowy, jak w dodatku człowiek tego obszaru ? pracownik, który był dwujęzyczny, był w stanie obsłużyć skomplikowane narzędzia, wysoko cenił swoją pracę i był przyzwyczajony do warunków demokratycznych ? budziły zainteresowanie dziennikarzy.
Podsumowując można stwierdzić, iż śląska literatura wykreowała świeże mity ?Górnika?, ?Człowieka pogranicza? i ?Ślązaczki?.