Autor książki w ośmiu zawartych w Pragnieniu Królestwa artykułach wykazuje, iż Cieszkowski i Bierdiajew reprezentowali dwa niezwykle najróżniejsze oblicza mesjanizmu - w trakcie gdy dla pierwszego z nich charakterystyczny był mesjanizm, który stawia sobie doczesne cele i jest pełen wiary w możliwość ich zrealizowania, to cele, które wyznacza Bierdiajew, transcendują rzeczywistość doczesną i w tym znaczeniu jego mesjanizm ma charakter eschatologiczny, wyczekuje końca i patrzy na historię z perspektywy jej transcendentnego kresu, nie zaś - w środku światowego spełnienia.
Autor równocześnie wyraża przekonanie, że nie można żadnego z tych wyjątkowo najróżniejszych stanowisk wyłączyć z tradycji mesjanistycznej, i dlatego mesjanizm da się scharakteryzować być może jedynie jako pewną postawę - jako tytułowe pragnienie Królestwa.
W zakończeniu książki Herbich stara się pokazać, że różnica między tymi dwoma stanowiskami znajduje swoje odzwierciedlenie także we współczesnych polskich debatach na temat rozumienia mesjanizmu.,,Współcześni Polacy nie rozumieją, czym był mesjanizm.
A ponieważ go nie rozumieją - ponieważ go lekceważą, a czasem choćby nim gardzą - wobec tego nie znają i nie rozumieją samych siebie. Książka Tomasza Herbicha prowadzi nas w głąb polskiej duszy, pokazując nam nasze miejsce w geografii duchowej narodów słowiańskich".
- prof. Wawrzyniec Rymkiewicz,,Pragnienie Królestwa jest obiektywną prezentacją historyczną ważnego fragmentu dziejów mesjanizmu (w dwu jego typowych odmianach), a zarazem dobitnym i liczącym się głosem w żywej światopoglądowej debacie toczącej się dzisiaj w Polsce.
Czytelnik książki uzyskuje porcję rzetelnej wiedzy o twórczości dwu wybitnych myślicieli - Augusta Cieszkowskiego (1814-1894), polskiego filozofa doby romantyzmu, i znanego przedstawiciela rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, Mikołaja Bierdiajewa (1874-1948) - a zarazem zostaje wprowadzony w samo centrum,,walki o światopogląd" prowadzonej aktualnie przez polskich neomesjanistów".
- prof. Stanisław Pieróg Tomasz Herbich (ur. 1988) - absolwent teologii, filozofii i politologii, doktorant w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, stały współpracownik Teologii Politycznej.
Specjalizuje się w historii filozofii polskiej i rosyjskiej oraz w teologii biblijnej. Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych i licznych tekstów popularnonaukowych. W 2017 roku otrzymał Stypendium Cieszkowskiego na realizację projektu badawczego,,Filozofia polskiego romantyzmu i rosyjski renesans religijno-filozoficzny w perspektywie porównawczej".