Człowiek z Palermo wpisuje się w ten nurt literatury, który daje diagnozę rzeczywistości, ale nie lekceważy potrzeb czytelnika. Onichimowski buduje świat pełen napięcia i grozy, fascynującej maskarady, świat nieskomplikowanych podziałów na dobro i zło,skomplikowanych wyborów.
szczególnie akcja toczy się współcześnie w Olsztynie, lecz jej dramatyzm rodzi się głównie ze zderzenia tego, co swojskie, i tego, co światowe. Tego, co przaśne, niewydarzone i wulgarne, z tym, co wytęsknione i święte.
Bohater powieści czyni niestandardowy użytek ze swojej inteligencji, której - ku jego frustracji - nikt nie potrzebuje. Poznając rzeczywistość od najciemniejszej strony, owe Sodomy i Gomory naszych wieków, gdzie zbrodnia była i jest takim samym sposobem na życie, jak sprzedawanie samochodów, uczenie w szkole czy projektowanie wnętrz, dochodzi do przekonania, iż tylko najlepsi w każdym fachu zgarniają główne nagrody.
Zdobywa się więc na wynalazczość przypasowaną do rozpoznanej natury świata i wytwarza poczucie przynależności dużej grupie odrzuconych. Okrutne? Okrutne! lecz czy nieprawdziwe? Onichimowski to muzyk, który potrąca różne emocjonalne struny.
Jakby terminował w szkole Bernarda Shaw idealnie wie, jak ważne w sztuce jest jej zakorzenienie w tym, co przyjemne, i w tym, co nieprzyjemne, w tym, co daje nadzieję i łagodzi ból istnienia, i w tym, co wywołuje wstręt, przeraża.
Słowo w powieści prowadzi czytelnika w obie te przestrzenie. Tytuł Człowiek z Palermo Autor Filip Onichimowski Wydawnictwo JanKa EAN 9788362247011 ISBN 9788362247011 Kategoria Literatura, Obyczajowa ilość stron 256 Format 205x145x16 mm Rok wydania 2010 Oprawa broszurowa