Opracowany kwestionariusz diagnozy jest wynikiem wieloletniej pracy reedukacyjno-terapeutycznej w szkole integracyjnej. Został on skonstruowany w taki sposób,możliwie jak najdokładniej poznać dziecko, a także wszystkie jego zaburzenia wpływające na niepowodzenia szkolne. W trakcie badania uwzględnia się wariant zaburzenia oraz wiek rozwojowy dziecka. Kwestionariusz został skonstruowany w taki sposób, by można było wykorzystywać jeden egzemplarz równocześnie do badań diagnostycznych wstępnych, jak i porównawczych. Tak zestawione dane są czytelne i krystaliczne. Wgląd w nie daje prędkie rozeznanie w potrzebach i możliwościach dziecka. Żeby ułatwić pracę z kwestionariuszem, dołączono do niego narzędzia badawcze, które można wykorzystywać w pełni, bądź tylko wybiórczo.
Kwestionariusz diagnozy jest podzielony na 9 części, związanych z potężnymi zaburzeniami. Każda składa się z podpunktów, które precyzyjne rozpoznanie problemu. Części kwestionariusza dotyczą najmocniejszych zagadnień koniecznych do właściwego zdiagnozowania zaburzenia przed rozpoczęciem pracy terapeutyczno-reedukacyjnej. Do każdej części zamieszczono szczegółowy instruktaż i stosowne narzędzia badawcze.
Poszczególne części kwestionariusza dotyczą: charakterystyki ucznia (zachowanie, koncentracja uwagi, uczciwość, stosunek do pracy i grupy), charakterystyka czynności komunikowania się (aktywność, sposób porozumiewania się, poprawność stylistyczo-gramatyczna, wady wymowy, rozumienie), słuch fonematyczny (analiza i synteza słuchowa + testy fonetyczne), czytanie (znajomość liter, analiza i synteza wzrokowa, technologia i tempo czytania, rozumienie czytanego tekstu, błędy), pisanie (znajomość liter, technologia, grafia, błędy i sposób pisania), sfera ruchowa (sprawność manualna, lateralizacja), percepcja wzrokowa (analiza rysunków, różnicowanie figur geometrycznych i kolorów, układanie obrazka z części, spostrzeganie podobieństw i różnic na podstawie dwóch obrazków), orientacja (schemat ciała, nazywanie kierunków i stosunków przestrzennych, ciągi zautomatyzowane), procesy myślowe (kojarzenie i pamięć).