Publikacja towarzysząca Wystawie w Pawilonie Polskim w Wenecji. Każda architektura jest zjawiskiem dźwiękowym stanowi środowisko rozprzestrzeniania się dźwięku, wzmacnia pewne jego atrybuty kosztem innych, ale także pochłania dźwięk, filtruje go i przekazuje dalej.
W dyskretny i niewidzialny sposób organizuje tym samym nasze życie społeczne. Perspektywa dźwiękowa pozwala mówić o tym procesie inaczej niż w kategoriach oddzielania i wydzielania przestrzeni społecznych.
Ściany, podłogi, systemy wentylacji, ocieplania czy kanalizacji wszystkie one stanowią raczej systemy łączenia i przekształcania relacji międzyludzkich niż ich separowania. Ciągle słyszymy innych i jesteśmy dla nich słyszalni niejednokrotnie pomimo, a czasem także wbrew własnej woli.
Z punktu widzenia teorii architektury obietnica zagwarantowania przestrzeni intymnej jest więc w rzeczywistości ambiwalentnym uczestnictwem w intymności, które odnajdujemy w takich praktykach jak nasłuchiwanie, podsłuchiwanie czy inne procedury słuchania przez architekturę.
Tym właśnie praktykom, a zatem i funkcji architektury w wyznaczaniu tytułowego wspólnego gruntu na poziomie dźwiękowym, poświęcony jest projekt Katarzyny Krakowiak. Przygotowana przez nią rzeźba dźwiękowa przedstawi architekturę jako pierwotny system słuchania (za) nas tworzyjący, przenoszący i zniekształcający dźwięk.
(...) W Pawilonie Polonia będzie więc słyszalne drżenie całego budynku i jego instalacji wentylacyjnych i odgłosy codziennych czynności wykonywanych przez naszych sąsiadów. Poprzez mikro interwencje architektoniczne ukazane zostaną konsekwencje decyzji architektów dla doświadczania przestrzeni w rozmiarze jednocześnie fizycznym, jak i społecznym.
Tytuł Making the walls quake as if they were dilating... Autorzy red. Michał Libera, Lidia Klein Wydawnictwo Zachęta EAN 9788360713686 ISBN 9788360713686 Kategoria Literatura obcojęzyczna, Angielski liczba stron 344 Rok wydania 2012 Oprawa broszurowa