Książka mieści opracowanie zagadnień matematycznych omawianych na zajęciach w klasach 1–3 według proponowanej przez prof. Jadwiga Hanisz metody pracy. Metoda ta polega na: włączaniu sytuacji problemowych, daniu dzieciom możliwości tworzenia własnych sposobów wykonywania obliczeń i samodzielnego dochodzenia do rozwiązania zadania, namawianiu uczniów do dyskusji, w czasie której mogą pytać, tłumaczyć, objaśniać, argumentować i uzasadniać swój sposób rozwiązania zadania, ćwiczeniu skuteczności rachunkowej, porządkowaniu wiedzy i myślenia logicznego, ustawicznym powtarzaniu z dziećmi poznanego materiału w rozmaitych formach, wprowadzaniu stałych składników zajęć utrwalających wiedzę i umiejętności praktyczne, np.
zapisywanie dat czy posługiwanie się zegarem Autorka prezentuje, jak należy wprowadzać nowe pojęcia, jak je utrwalać i powtarzać, jakie przyjąć formy pracy na zajęciach. Po krótkiej podbudowie teoretycznej daje metodyczne wskazówki wzbogacone wieloma ćwiczeniami, przykładowymi konspektami zajęć, opisami pomocy dydaktycznych i propozycjami zabaw i zadań z wykorzystaniem tych środków.
Wyczerpująco omawia także takie zagadnienia, jak: orientacja w przestrzeni, parametry wielkościowe, klasyfikacja i grupowanie przedmiotów, tematy geometryczne, pojęcie liczby naturalnej, działania na liczbach (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie), rozwiązywanie zadań tekstowych, jednostki długości, masy, obszerności, czasu, mierzenie temperatury.
Publikacja ma charakter vademecum, w którym nauczyciel znajdzie precyzyjnie to, co jest mu niezbędne do przygotowania niebanalnych zajęć matematycznych. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.