Monografia porusza zagadnienia związane z użyciem alternatywnych paliw do silników pojazdów spalinowych na przykładzie sprężonego gazu ziemnego CNG. Używanie silników na CNG w pokaźnym stopniu przyczynia się do ograniczenia emisji substancji krzywdzących. W pracy przedstawiono techniczne problemy użytkowania paliwa gazowego, przytoczono oczekiwania normatywne dotyczące bezpieczeństwa używania gazu ziemnego jako paliwa w pojazdach i korzystnego zaprojektowania stacji tankowania CNG, jak na dodatek doświadczenia innych krajów we wdrażaniu projektów dotyczących użycia CNG w samochodach. Typowo jednak w monografii zaprezentowano autorski model umożliwiający obliczenia dla wybranej opcji inwestycyjnej - począwszy od zakupu pojazdów na gaz ziemny, poprzez zakup stacji sprężania gazu, na eksploatacji floty pojazdów na CNG kończąc. Przy pomocy tego modelu dokonano przykładowej analizy ekonomicznej inwestycji.
Do monografii jest załączona płyta z modelem finansowym, dzięki której czytelnik ma możliwość przeprowadzenia ciekawych go obliczeń.