Kolejna książka z kolekcji "Edukacja dla Mądrości" skierowana do nauczycieli, pedagogów, trenerów skonstruowana na zasadzie: dostępna część teoretyczna + część metodyczna, ergonomiczna z ćwiczeniami.
Autorzy wychodzą z założenia, iż we współczesnej szkole naturalna, rozwojowa skłonność dzieci do zadawania pytań zostaje efektywnie stłamszona. Nie jest z reguły wykorzystywana jako alternatywna, prorozwojowa strategia edukacyjna, sprzyjająca rozwijaniu umysłów krytycznych i twórczych.
Obecna w szkole wdrożeniowa strategia myślenia dydaktycznego nie sprzyja podtrzymaniu dziecięcych postaw pytajnych. Kierują zatem swą książkę do nauczycieli, którzy czują potrzebę zmiany kultury szkoły w kulturę wzajemnego uczenia się i myślenia.
Książka składa się z trzech części. W pierwszej "Podstawy teoretyczne myślenia pytajnego", autorzy przedstawiają kształt teorii tematu, która stanowi podstawę dla części metodycznych. Omawiają tu m.in.
samo rozumienie myślenia pytajnego (oferują własną autorską definicję), jego znaczenie dla twórczości i mądrości, podstawy filozoficznych teorii pytań, ich klasyfikacji, rozwój pytań u dzieci i bariery tego rozwoju.
W części drugiej "Kształcenie twórczego myślenia pytajnego" krytycznie analizują praktykę stawiania pytań przez nauczycieli i czynione przez nich błędy, a następnie omawiają kwestię pytań uczniów i ich tłamszenie w klasie szkolnej i konstruują kilka modeli lekcji myślenia pytajnego.
Część tę wieńczy zwięzły Dydaktyczny Kodeks Nauczyciela Stymulującego Myślenie Pytajne Uczniów, będący rejestrem zasad pomocy uczniom w rozwoju myślenia pytajnego, nie tylko w klasie szkolnej. Część trzecia "Trening twórczego myślenia pytajnego" pokazuje autorską koncepcję rozwoju trzech głównych zdolności myślenia pytajnego, opisaną w części teoretycznej pracy.
Autorzy po niedługim okmówieniu celu i struktury zajęć treningowych, prezentują 40 wybranych ćwiczeń wraz ze zwięzłymi zasadami prowadzenia tego typu zajęć. Na końcu znajduje się także Inwentarz Klasy przychylnej Myśleniu Pytajnemu Uczniów, który nauczyciel może użyć do diagnozy siebie, jak i klasy jako środowiska sprzyjającego pytaniom.
Na zakończenie całej książki autorzy zebrali listę kilkudziesiąt twórczych pytań, jakie wybrali spośród wielu tysięcy pytań formułowanych najczęściej przez studentów pedagogiki i innych kierunków w ciągu ok.
20 lat zajmowania się tym tematem. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.