Niestety, samoloty te spotkał wspólny los i po wojnie 1939-1945, poza fotografiami nie zachował się u nas żaden materialny ślad ich istnienia, w postaci chociażby szczątków konstrukcji. Dopiero w roku 1990, w pobliżu francuskiej miejscowości Limoux odnaleziono pojedyncze części samolotu RWD-9, rozbitego tam w 1936 roku.
Był jeszcze jeden nieszablonowy samolot wyczynowy - RWD-19, zaprojektowany i zbudowany niedługo przed wybuchem drugiej wojny światowej. Miał on ustanowić rekord odległości przelotu bez lądowania. Zgrabny, doskonale opracowany pod względem aerodynamicznym, wytworny dolnopłat ze stałym podwoziem. Przedsięwzięcie się nie powiodło, gdyż ubiegli nas Niemcy samolotem Arado Ar-79. Wkrótce po tym wybuchła wojna i po samolocie ślad zaginął. Zaledwie kilka zachowanych fotografii nie umożliwia jakąkolwiek próbę odtworzenia maszyny. Wszelkie powojenne publikacje na temat wspomnianych samolotów, próby odtworzenia ich podstawowych proporcji w celu rzetelnej rekonstrukcji, okazywały się do tego nieprzydatne. Można wszakże było dotrzeć, z trudem, do niektórych materiałów fotograficznych zamkniętych w archiwach, jednak na przeszkodzie rzetelnej rekonstrukcji stał brak wiedzy teoretycznej i praktycznej, dotyczącej metod i procesów prowadzących do jej dokonania.
Po drugiej wojnie światowej sytuacja w naszym kraju szczególnie się skomplikowała. Znaleźliśmy się w obszarze dominacji sowieckiej. Polskę przedwojenną traktowano jako sztuczny twór traktatu wersalskiego, jej osiągnięć nie akceptowano i przygotowywano program całkowitego podporządkowania Polski normom sowieckim. Lata 1946-1950 spędziłem w Siedlcach, po ewakuacji via Kraków ze Lwowa - gdzie się urodziłem i mieszkałem. W Siedlcach byłem uczniem idealnych szkół: gimnazjum im. Bolesława Prusa i liceum im. Hetmana Stefana Żółkiewskiego, gdzie należałem do Ligi Lotniczej zorganizowanej poprzez przedwojennych działaczy LOPP, którzy umieli docenić pasje i uzdolnienia młodzieży kochającej lotnictwo.
Spis treści:
Od autora
RWD-5 bis
RWD-5 bis i Stanisław Skarżyński
Lata 1930-1934 - unikatowy okres rozwoju lotnictwa sportowego
Koncepcja samolotu RWD-5
Pierwsze RWD-5
budowa seryjnego RWD-5
Problemy rekonstrukcji RWD-5
dane technologiczno-eksploatacyjne RWD-5
Rekordowy SP-AJU
Wzgardzona fotografia
Malowanie samolotu
Produkcja i wykorzystanie samolotów RWD-5
informacje technologiczno-eksploatacyjne RWD-5 bis
Rekordowy przelot Skarżyńskiego
RWD-6
Amerykański wzorzec RWD-6
Problemy rekonstrukcji
informacje wyjściowe
Podstawowe wymiary i proporcje
Rekonstrukcja z okresu 1997-1998
Zweryfikowany opis konstrukcji samolotu
informacje techniczno-eksploatacyjne RWD-6
RWD-6 bis
RWD-9
doskonała kompozycja płatowca i silnika
Metoda rekonstrukcji rozmiarów
Komu więc wierzyć?
Rekonstrukcja z okresu 1995-1997
Rekonstrukcja kadłuba
Usterzenie
Kinematyka i kompozycja podwozia
Mocowanie i składanie skrzydeł
budowa skrzydeł
Profil skrzydła
Mechanizacja skrzydła
Wyposażenie kabiny
Problem z oszkleniem kabiny
Urządzenia kontroli lotu
Zespół napędowy
wybór śmigieł
Malowanie samolotów
dane technologiczno-eksploatacyjne RWD-9
Eksploatacja samolotów RWD-9 po Challenge'u
PZL-26
Stracone szanse
perfekcyjny wynalazek Franciszka Misztala
Ogólna koncepcja samolotu
Płat nośny
Odtworzenie struktury kadłuba i usterzenia
Zespół napędowy
Malowanie samolotów
informacje technologiczno-eksploatacyjne PZL-26
Losy samolotów PZL-26 po Challenge'u
Próba ?zrehabilitowania" samolotu PZL-26
Zakończenie
Źródła