Mirosław Dąbrowski, doświadczony pedagog, nauczyciel akademicki, autor wielu książek, od ponad dwudziestu lat prowadzi warsztaty dla nauczycieli klas 1?3 oraz dla nauczycieli matematyki klas starszych poświęcone wykorzystaniu gier dydaktycznych w matematycznym kształceniu dzieci.
"Po raz pierwszy zetknąłem się z żywymi ilośćmi czy raczej - byłem żywą liczbą ponad dwadzieścia pięć lat temu w Londynie w trakcie warsztatów prowadzonych przez profesora Jana Potworowskiego. Poprzez ostatnie ćwierć wieku sam wielokrotnie prowadziłem tego typu warsztaty i obserwowałem ich uczestników - nauczycieli nauczania początkowego czy nauczycieli matematyki w klasach 4-6, a ostatnio także nauczycieli przedszkoli.
Ich reakcja na ogół jest bardzo podobna do mojej pierwszej reakcji sprzed lat: szczególnie niebanalne zabawy, z ochotą po nie sięgnę, żeby dzieci trochę się poruszały, a przy okazji trochę policzyły - tego nigdy za dużo.
Moje podejście do tego typu zabaw ruchowych, podobnie jak do gier dydaktycznych, dość momentalnie się zmieniło... Na wyraźnie poważniejsze..." W każdym rozdziale znajduje się mnóstwo, niekiedy dość przeróżnych, pomysłów pogrupowanych tematycznie.
Prezentuję je w postaci kolekcji realnych poleceń, z elementami hipotetycznej narracji, w nadziei,korzystnie w ten sposób oddaję potencjalny klimat i przebieg zabaw. Materiał ten może być punktem wyjścia do przygotowania wielu zabaw ruchowych uruchamiających pracę dzieci w rozmaitych obszarach związanych z liczbami naturalnymi - doboru i selekcji poleceń, a także zadań i problemów należy jednak zawsze dokonywać samodzielnie, mając na uwadze cele edukacyjne, które zabawa ma realizować.