Przemiany paradygmatyczne, równocześnie na gruncie pedagogiki specjalnej, psychologii rehabilitacji, jak i w obrębie psychologii stresu i radzenia sobie z nim, a także odzwierciedlone w powstaniu i rozwoju psychologii pozytywnej wyznaczyły świeże podłoże wyjaśniania konsekwencji nabycia trwałej niepełnosprawności ruchowej.
Uwypuklona została kategoria pozytywności, odnosząca się do konstruktywnych, rozwojowych przeobrażeń, pozytywnych doświadczeń, aspektów sprzyjających prowadzeniu korzystnego, sensownego i satysfakcjonującego życia, mimo posiadanych ograniczeń [] W ramach nowych ustaleń badawczych, wskazujących na możliwości zaradcze i transformacyjne człowieka doznającego zdarzeń traumatycznych, niezwykle nieszczęśliwych okoliczności, analizie poddawane są skutki nabycia niepełnosprawności ruchowej, z uwzględnieniem przeobrażeń pozytywnych oraz funkcjonowanie osoby ich doświadczającej, obejmujące poczucie szczęścia, spełnienia, odnajdywanie znaczenia itp.
Zarysowany nowy nurt badań, dostarczający atrakcyjnych informacji, nie zezwala na obecnym etapie rozwoju sformułować wystarczającego opisu i wyjaśnienia dla pozytywnych konsekwencji nabycia trwałej niepełnosprawności ruchowej.
Dokonywane wstępne eksploracje w tym zakresie dowodzą wszakże występowania przeróżnych pozytywnych doświadczeń u osób z tego typu niepełnosprawnością, chociaż w niewielkim jeszcze stopniu tłumaczą ich strukturalne i użyteczne cechy.
Uzasadnia to potrzebę podejmowania szeroko zakrojonych przedsięwzięć badawczych, zorientowanych na ustalenie natury konsekwencji pozytywnych, jej uwarunkowań i powiązań z innymi zjawiskami wpisującymi się w funkcjonowanie osób z nabytymi ograniczeniami ruchowymi.
Tytuł Niepełnosprawność ruchowa w paradygmacie... Autor Stanisława Byra Wydawnictwo UMCS EAN 9788322792919 ISBN 9788322792919 Kategoria Logopedia i pedagogika, Pedagogika ilość stron 614 Format 17,6x25 cm Rok wydania 2019 Oprawa twarda