Mówiąc najkrócej, ta książka jest próbą pedagogicznego odmyślenia Edukacji (pisanej
wielką literą) jako czegoś, co jedni ludzie robią innym w trosce o ich człowieczeństwo,
albo o świat ludzkich spraw, do którego Ci pierwsi zostają zaproszeni, a także próbą
myślenia o rzeczywistości w kategoriach edukacyjnych wydarzeń współtworzonych
równocześnie poprzez ludzi, jak i nie-ludzi. Jest o tym, że wychowywanie i kształcenie to
zawsze jeszcze robienie czegoś innego (a właściwie, zawsze najpierw jest robieniem
czegoś innego, zanim stanie się edukacją), a edukowanie to nie jedynie oddziaływania
na serca i umysły ludzi, ale zmienianie świata na niemało zróżnicowanych sposobów: to podnoszenie
temperatury otoczenia (np. Przez ciała uczniów i nauczycieli), to zmiana składu powietrza
(zmiana tlenu w dwutlenek węgla), to zmienianie położenia przedmiotów, tworzenie
rzeczy, zużywanie energii elektrycznej, to produkowanie spalin Edukowanie
to dodawanie do świata całej masy przeróżnych bytów w tym samym ruchu etc.
(Tak jak nie wychodzi się ze społeczeństwa, wchodząc do szkoły, równie nie przestaje
się prowadzić biologicznego, naturalnego życia, deliberując o ideach). Edukacja, jak ją
tu będę starał się rozumieć, jest zmienianiem świata, jest tworzeniem i niszczeniem.
Co oznacza, że nigdy nie dotyczy jedynie ucznia i nauczyciela zawsze zmienia się całe
środowisko, a nie tylko ludzie, bo nauczanie jest za każdym razem budowaniem
i przebudowywaniem więcej niż ludzkiego świata.
Ta książka jest próbą uznania ról, jakie pełnią nie-ludzie w powstawaniu, trwaniu
i zmianach tego, co edukacyjne. Jest o tym, że edukacja jest zapraszaniem do współpracy
tego, co żyje (na różne sposoby), i tego, czemu takiego statusu odmawiamy. Jest o tym,
że edukacja nie(tylko)ludzka to nadzieja na zmiany w świecie, które są korzystne, ale
równocześnie takie, których do końca zaplanować się nie da, bo mało o nich wiemy.
Chodzi w niej o efektowne ryzyko, jak pisał Gert Biesta.
- ze wstępu
wielką literą) jako czegoś, co jedni ludzie robią innym w trosce o ich człowieczeństwo,
albo o świat ludzkich spraw, do którego Ci pierwsi zostają zaproszeni, a także próbą
myślenia o rzeczywistości w kategoriach edukacyjnych wydarzeń współtworzonych
równocześnie poprzez ludzi, jak i nie-ludzi. Jest o tym, że wychowywanie i kształcenie to
zawsze jeszcze robienie czegoś innego (a właściwie, zawsze najpierw jest robieniem
czegoś innego, zanim stanie się edukacją), a edukowanie to nie jedynie oddziaływania
na serca i umysły ludzi, ale zmienianie świata na niemało zróżnicowanych sposobów: to podnoszenie
temperatury otoczenia (np. Przez ciała uczniów i nauczycieli), to zmiana składu powietrza
(zmiana tlenu w dwutlenek węgla), to zmienianie położenia przedmiotów, tworzenie
rzeczy, zużywanie energii elektrycznej, to produkowanie spalin Edukowanie
to dodawanie do świata całej masy przeróżnych bytów w tym samym ruchu etc.
(Tak jak nie wychodzi się ze społeczeństwa, wchodząc do szkoły, równie nie przestaje
się prowadzić biologicznego, naturalnego życia, deliberując o ideach). Edukacja, jak ją
tu będę starał się rozumieć, jest zmienianiem świata, jest tworzeniem i niszczeniem.
Co oznacza, że nigdy nie dotyczy jedynie ucznia i nauczyciela zawsze zmienia się całe
środowisko, a nie tylko ludzie, bo nauczanie jest za każdym razem budowaniem
i przebudowywaniem więcej niż ludzkiego świata.
Ta książka jest próbą uznania ról, jakie pełnią nie-ludzie w powstawaniu, trwaniu
i zmianach tego, co edukacyjne. Jest o tym, że edukacja jest zapraszaniem do współpracy
tego, co żyje (na różne sposoby), i tego, czemu takiego statusu odmawiamy. Jest o tym,
że edukacja nie(tylko)ludzka to nadzieja na zmiany w świecie, które są korzystne, ale
równocześnie takie, których do końca zaplanować się nie da, bo mało o nich wiemy.
Chodzi w niej o efektowne ryzyko, jak pisał Gert Biesta.
- ze wstępu
Tytuł Nie(tylko)ludzkie rozmiary edukacji Autor Maksymilian Chutorański Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego EAN 9788379723942 ISBN 9788379723942 Kategoria Literatura, Humanistyka liczba stron 272 Format 210x148x15 mm Rok wydania 2020 Oprawa broszurowa