"Kraj groteskowy, zdeformowany, niepotrafiący nawet godnie przyjąć swego tragicznego losu. Takie właśnie są Włochy opisywane poprzez Umberto Eco w jego najnowszej powieści i taka jest rzeczywistość, która - zdaje się mówić autor - wykroczyła już poza wszelkie granice wyobraźni.
Jednak skoro prawda przewyższa literacką fikcję, to czy warto pisać taką powieść$965 Paradoksalnie, odpowiedź na to pytanie odszukamy właśnie w tej książce" (La Repubblica) Pan Colonna, główny bohater powieści, to typowy "człowiek bez właściwości", a mówiąc dosadniej - życiowy nieudacznik.
Pięćdziesiątka na karku i żadnych znaczących dokonań na koncie. Może jednak nieprzewidziana sugestia, jaką składa mu pewnego dnia 1992 roku niejaki Simei, zainicjuje tak długo oczekiwany przełom$966 poprzez rok Colonna ma być świadkiem przygotowań do publikacji pierwszego numeru nowego dziennika, a potem opisać je w (rzecz jasna bestsellerowej) książce.
Jego relacja nie musi ściśle trzymać się faktów, jako iż ów dziennik, "gotowy mówić prawdę o wszystkim", w gruncie rzeczy jest blefem, mają więc one drugorzędne znaczenie. Colonna, idealnie zdając sobie sprawę z oszustwa, decyduje się wziąć udział w eksperymencie i odegrać powierzoną mu rolę.
Na początek poznaje barwną i dość przypadkowo dopasowaną grupę dziennikarzy "przyszłej" gazety. Jest wśród nich inteligentna trzydziestoletnia Maia Fresia (której wejście w życie Colonny ma niespodziewane i całkiem miłe konsekwencje$967), jest wyspecjalizowany w zadawaniu głupich pytań Cambria; powiązany z tajnymi służbami Lucidi; a także Braggadocio, wzorcowy dziennikarz śledczy, nieustannie tropiący przeróżne afery i spiski.
Wszyscy oni dyskutują o zawartości nowej gazety: horoskopy powinny być optymistyczne, krzyżówki łatwe, nekrologi zainspirowane, sformułowania jasne i nie wymagające od czytelnika zbędnego namysłu. Jednak najistotniejsze jest, jak odwracać uwagę czytelnika od spraw, które dla mocodawców pisma są niewygodne, tudzież jak kierować uwagę czytelnika - tylko poprzez sugestie, nigdy wprost - na sprawy, które są niewygodne dla wrogów tychże mocodawców.
Tymczasem niezmordowany Braggadocio dopracowuje szczegóły swojego odkrycia, jest bowiem przekonany, że udało mu się połączyćw logiczną całość najmroczniejsze tajemnice najnowszej historii Włoch: domniemania, iż Mussolini przeżył, a zabity został jego sobowtór; zamach stanu planowany przez księcia Borghese; terror Czerwonych Brygad; przypuszczalne zabójstwo Jana Pawła I; afery banku watykańskiego.
A wszystko to pod nieprzerwaną kontrolą tajnej prawicowej organizacji Gladio, loży masońskiej P2, mafii, CIA, Watykanu i tajnych służb. Teza Braggadocia, choć solidnie skonstruowana, wydaje się wyssana z palca.
Ale tyko do czasu$968 W najnowszej powieści Umberta Eco odnajdujemy elementy political fiction, thrillera, romansu i gorzkiej groteski. Przede wszystkim jednak jest to niepokojąca wizja współczesnego świata kształtowanego poprzez media, które bynajmniej nie mogą uchodzić za wolne.Noir sur Blanc 2015, ISBN: 9788373925328, 150x240, 189 s., oprawa twardaTemat na pierwszą stronę Umberto Eco...