Czy zauważyliście Państwo, jak niewiele geometrycznych treści znajduje się w polskim nauczaniu początkowym$358 Jak rzadko uczniowie klas 1-3 zajmują się w trakcie zajęć obiektami geometrycznymi$359 Geometria może stać się dla dzieci łatwa i interesująca, gdyż może być wizualna, instynktowna i zrozumiała.
W otaczającym nas świecie można znaleźć dużo niebanalnych i kształcących modeli przeróżnych obiektów geometrycznych, zwłaszcza przestrzennych, czyli brył. Przez bezpośredni kontakt z tymi modelami, realizowanie z ich pomocą zróżnicowanych eksperymentów, badanie - za ich pośrednictwem - własności reprezentowanych poprzez nie obiektów, uczniowie mogą rozwijać swoje geometryczne intuicje i swoją wiedzę.
W taki właśnie sposób - eksperymentując z otaczającą rzeczywistością - uczą się poprzez pierwsze lata swojego życia i, jak demonstruje codzienność, robią to w wydajny sposób. Zacznijmy od zaopatrzenia się w odpowiednią liczba niezbędnych pomocy: - kwadratowych barwnych karteczek,- nożyczek i kartek,- geoplanów i gumek,- prostokątnych (bezpiecznych) lusterek.
Przykłady pracy z tymi pomocami są opisane w poszczególnych działach książki Matematyczne eksperymenty Geometria nie tylko dla klas 1-3. Chcemy Państwa zachęcić do wspólnego ze swoimi uczniami,,geometrycznego" eksperymentowania.
Opisane w tej książce eksperymenty są dostępne i kształcące jednocześnie dla dzieci w klasach 1-3, jak i w starszych klasach szkoły podstawowej. Niektóre z nich mogą się też przydać jeszcze starszym uczniom jako lekarstwo na geometrię, której nie rozumieją i nie lubią.
TANGRAMY