W książce podjęto próbę ukazania zmienności i niejednoznaczności pojęcia pewności zawodowej nauczyciela, począwszy od kreującego doświadczenia wynikającego z osobistego sprawstwa, które daje poczucie pewności w działaniu zawodowym self-efficacy, aż do stanu ambiwalencji spowodowanej dwoistością własnych doświadczeń w pracy pedagogicznej, przeżywania wielu sprzeczności.
Z jednej strony można mówić o pozytywnym wymiarze niepewności stanowiącej przyczynek do nowoczesności nauczycieli i demokratyzacji edukacji. Z drugiej jednak o niepewności paraliżującej nauczycielską aktywność, powodującej podporządkowanie, prowadzącej do rezygnacji.
Może to być zupełne (fizyczne) odejście albo psychiczna nieobecność znamionująca się wycofaniem nauczyciela z pełnienia swej roli zawodowej w sposób twórczy i świadomy. Książka niezbędna jednocześnie dla teoretyków, jak i praktyków, którzy na co dzień zaangażowani są w sprawy polskiej edukacji.
Tytuł Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego naucz. Autorzy Joanna Ludwika Pękala, Katarzyna Białożyt-Wielonek Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego EAN 9788323550952 ISBN 9788323550952 Kategoria Literatura, Pedagogika liczba stron 218 Format 240x170 mm Rok wydania 2021 Oprawa broszurowa