Książka napisana dla logopedów, terapeotów, psychologów, pedagogów, a także dla rodziców i dziadków wszelkich dzieci z problemami rozwoju funkcji poznawczych. Przedstawione zostało świeże podejście w diagnozowaniu oraz terapii zaburzeń rozwojowych.
W pierwszej części scharakteryzowany został rozwój dzieci od urodzenia do szóstego roku życia oraz trzy rozmaite koncepcje terapeutyczne wynikające z przyjętej filozofii człowieka. W drugiej części Autorka opisała metody diagnozowania funkcji poznawczych i zróżnicowane zaburzenia rozwoju dzieci.
Ostatnia część to omówienie 17 elementów metody krakowskiej, uwzględniając podstawy naukowe i rozwiązania ergonomiczne. Wielka ilość ćwiczeń oraz scharakteryzowane sylwetki dzieci w wielkim stopniu upraszczają zrozumienie zasad diagnozowania i prowadzenia stymulacji rozwojowej metodą krakowską.
Spis treści Podstawy teoretyczne I. Czego uczą nas dzieje człowieka na Ziemi$646 1. Od narzędzia do symbolu. 2. Źródła komunikacji językowej. 3. Rozwój pisma. II. Wpływ środowiska na rozwój dziecka. 1.
Biologia, środowisko wewnętrzne i zewnętrzne a kształtowanie się procesów neurogenezy. 2. Etapy rozwoju funkcji poznawczych. 3. Formowanie się dominacji stronnej. 4. Wpływ wysokich technice na funkcje lewej półkuli mózgu.
5. Rola języka w rozwoju poznawczym. III. Poszukiwanie metod terapeutycznych. 1. Wyjaśnienia terminologiczne. 2. Koncepcje behawioralne. 3. Koncepcje neopsychoanalityczne. 4. Koncepcje humanistyczne. 5.
Jatrogenne techniki terapii. 6. Teoria umysłu. 7. Deficyt uwagi. 8. Jak założenia mentalne formują błędne wnioskowanie. Zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych i komunikacji językowej. I. Diagnoza zaburzeń rozwojowych.
1. Podstawy teoretyczne. 2. Rozwiązania użyteczne. II. Wybrane zakłócenia formowania się struktur poznawczych. 1. Bilingwizm i wielojęzyczność. 2. Opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy. 3. Wady wymowy.
4. Zagrożenie dysleksją. 5. Jąkanie dziecięce. 6. Alalia. 7. Alalia z komponentem ze spektrum autyzmu lub zespołu Aspergera. 8. Afazja dziecięca. 9. Afazja u dzieci. 10. Zaburzenia słuchu. 11. Zespół Downa.
12. Zespół Aspergera. 13. Autyzm. Metoda Krakowska I. Dlaczego Metoda Krakowska$647 1. Rola stymulacji symbolicznej w formowaniu się struktur poznawczych. II. Neurobiologiczne podstawy terapii prowadzonej metodą krakowską.
1. Neuroplastyczność układu nerwowego. 2. Współczesne poglądy na mechanizm uczenia się. 3. Uczenie się a rozwój. III. Podstawowe komponenty Metody Krakowskiej. 1. Stymulacja słuchowa. 2. Komunikacja niewerbalna.
3. Technologia komunikacyjna - dialog 4. Programowanie języka. 5. Dziennik wydarzeń. 6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania. 7. Terapia funkcji wzrokowych. 8. Stymulacja funkcji motorycznych. 9. Dobór dominującej ręki.
10. Rola zabawy w kształtowaniu języka. 11. Stymulacja lewej półkuli mózgu. 12. Kształtowanie zachowań społecznych. 13. Poznanie wielozmysłowe - bodźce zapachowe i smakowe. 14. Stymulacja pamięci. 15. Ćwiczenia kategoryzacji.
16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego. 17. Logoterapia. 18. Metoda Krakowska - dane statystyczne.