Podręcznik wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne przez wykorzystanie zasady przyczyna–skutek i holizmu, czyli ukazywania powiązań z innymi dziedzinami. W dodatku jest przypasowany do różnego rozkładu godzin w poszczególnych klasach.
Nowość: materiały upraszczające nauczycielom wyrównanie niespójności między treściami nauczanymi w dotychczasowych klasach 4–6 a tymi z klasy 7, w której inicjuje się już realizacja treści z nowej podstawy programowej.
precyzyjnie zaplanowany układ treści: Jak przystępnie przekazać informacje na temat złożonych zjawisk i procesów biologicznych? doskonałym sposobem jest maksymalne uproszczenie przekazu oraz omawianie złożonych treści na zasadzie związku przyczynowo-skutkowego.
Takie właśnie założenie przyjęły autorki podręcznika. Publikacja gromadzi treści dotyczące świata istot żywych, w tym człowieka. Pomaga zrozumieć funkcjonowanie świata ekologicznego na wszelkich poziomach jego organizacji.
sporo przykładów bliskich uczniowi: unikanie encyklopedycznych sformułowań i odniesienia do potężnych sytuacji i obiektów z reguły znanych uczniowi. Liczne nawiązania do praktyki życia codziennego: między innymi w obszarze higieny, medycyny, ochrony środowiska, etyki i wartości.
precyzyjne rysunki pozwalają uczniowi poznać strukturę świata ekologicznego na rozmaitych poziomach: poczynając od komórki, a kończąc na ekosystemie, a także wyjaśniają mechanizmy zjawisk i procesów biologicznych.
Moduł "Obserwacje i doświadczenia" motywują uczniów do eksperymentowania, stawiania hipotez, realizacji postępowania badawczego i wnioskowania.