Autorki duży nacisk kładą na kształcenie u ucznia umiejętności obserwacji, wydobywania logicznych wniosków, wyrabiania nawyków pracy laboratoryjnej. Zagadnienia poruszane w podręczniku obejmują pomiędzy innymi bezpieczeństwo w pracowni chemicznej, tematykę substancji chemicznych znajdujących się w otoczeniu ucznia. Uczeń poznaje wzory związków chemicznych, pojęcie wartościowości, niemetale i ich tlenki, a także niektóre wodorki.
- Świat chemii w otoczeniu człowieka - wskazanie zagrożeń w sytuacji niewłaściwego obchodzenia się z substancjami, zapoznanie z wykorzystaniem substancji zgodnie z ich właściwościami.
- skrupulatnie zaplanowane doświadczenia - możliwość stosownego użycia czasu w trakcie lekcji, rozbudzenie w uczniach zainteresowania chemią oraz rozwój umiejętności wydobywania wniosków i samodzielnego myślenia.
- Rozdział o szkle i sprzęcie laboratoryjnym oraz o pracy w laboratorium to podstawa samodzielnej i poprawnej pracy ucznia podczas doświadczeń chemicznych przeprowadzanych na lekcji.
- różnorodne tematy projektów do realizacji - inspiracja dla ucznia do twórczego działania, między innymi na rzecz ochrony środowiska.