Wstęp | str. 11
Rozdział 1
sprężystość przepisów prawa podatkowego | str. 15
1. Wprowadzenie | str. 15
2. Problem nadmiaru regulacji prawa podatkowego | str. 16
3. Nadmiar regulacji prawa podatkowego a relacja pomiędzy obrotem gospodarczym a prawem podatkowym | str. 24
4. Nadmiar regulacji prawa podatkowego a inflacja tego prawa | str. 28
5. Sprężystość przepisów jako ograniczenie nadmiaru regulacji prawa podatkowego i poprawa relacji pomiędzy obrotem gospodarczym a prawem podatkowym | str. 33
6. Poszukiwanie granic sprężystości przepisów prawa podatkowego | str. 45
7. Określenia nieostre i klauzule generalne jako źródła sprężystości przepisów prawa podatkowego | str. 59
7.1. Zagadnienie nieostrości w przepisach prawa podatkowego | str. 59
7.2. Wybór określenia nieostrego i klauzuli generalnej jako źródeł rozciągliwości przepisów prawa podatkowego | str. 62
8. Podsumowanie | str. 74
Rozdział 2
sprężystość przepisów prawa podatkowego a zasada wyłączności ustawowej i cele opodatkowania | str. 76
1. Wprowadzenie | str. 76
2. Znaczenie celów opodatkowania dla rozciągliwości przepisów prawa podatkowego | str. 77
3. Zasada wyłączności ustawowej jako test elastyczności przepisów prawa podatkowego | str. 81
3.1. Płaszczyzny testowania zasadą wyłączności ustawowej | str. 81
3.2. Badanie na płaszczyźnie regulacji prawnopodatkowej | str. 89
3.3. Testowanie zasadą wyłączności na płaszczyźnie instytucji prawnopodatkowej | str. 101
3.3.1. Uzasadnienie testowania na płaszczyźnie instytucji prawnopodatkowej | str. 101
3.3.2. Test zasadą wyłączności na płaszczyźnie instytucji prawnopodatkowej | str. 107
4. Podsumowanie | str. 138
Rozdział 3
użycie określeń nieostrych i klauzul generalnych w instytucji zobowiązania podatkowego | str. 140
1. Wprowadzenie | str. 140
2. Istota elastyczności regulacji zobowiązania podatkowego | str. 141
3. Umieszczenie określeń nieostrych i klauzuli generalnej w ramach powstania zobowiązania podatkowego | str. 148
3.1. Determinanty sprężystości zobowiązania podatkowego w ramach jego powstania | str. 148
3.2. Klasyfikacja określeń nieostrych i klauzuli generalnej w ramach powstania zobowiązania podatkowego | str. 153
3.3. Stopień elastyczności dla określeń nieostrych dotyczących sytuacji podatnika | str. 157
3.4. Stopień rozciągliwości dla określeń nieostrych odnoszących się do wysokości podatku | str. 165
3.5. Stopień rozciągliwości dla klauzuli generalnej interesu publicznego w ramach powstania zobowiązania podatkowego | str. 172
3.6. Stopień sprężystości w ramach oszacowania podstawy opodatkowania | str. 179
4. Stopień sprężystości w klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania | str. 188
5. Wykorzystanie zwrotów szacunkowych w zabezpieczeniu wykonania zobowiązania podatkowego | str. 192
5.1. Istota zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego a elastyczność regulacji | str. 192
5.2. Stopień sprężystości dla zwrotu szacunkowego uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania podatkowego | str. 196
5.3. Przeniesienie zwrotu szacunkowego uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania podatkowego na przedpole zobowiązania podatkowego | str. 201
5.4. Zastosowanie zwrotu szacunkowego uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania podatkowego na przedpolu hipoteki przymusowej i zastawu skarbowego | str. 204
6. Umieszczenie określeń nieostrych i klauzuli generalnej w ramach wygaśnięcia zobowiązania podatkowego | str. 206
6.1. Determinanty elastyczności zobowiązania podatkowego w ramach jego wygaśnięcia | str. 206
6.2. Sposób umieszczenia określeń nieostrych i klauzuli generalnej w zależności od regulacji wygaśnięcia zobowiązania podatkowego | str. 209
6.2.1. Stopień rozciągliwości przy określeniach nieostrych dotyczących sposobu realizacji zapłaty podatku | str. 209
6.2.2. Stopień rozciągliwości a relacja między zapłatą i szczególnym sposobem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego | str. 212
6.2.3. Stopień rozciągliwości a relacja pomiędzy skutecznymi i nieefektywnymi sposobami wygaśnięcia zobowiązania podatkowego | str. 216
6.2.4. Stopień sprężystości przy zwrocie szacunkowym ważnego interesu podatnika w umorzeniu zaległości podatkowej | str. 218
6.2.5. Stopień elastyczności przy klauzuli generalnej interesu publicznego w umorzeniu zaległości podatkowej | str. 222
6.2.6. Stopień rozciągliwości przesłanek umorzenia zaległości podatkowej z urzędu | str. 226
7. Podsumowanie | str. 226
Zakończenie | str. 229
Bibliografia | str. 235