'W publikacji został podjęty rzadko dostrzegany i niewiele atrakcyjny przedstawicieli nauk społecznych i humanistycznych temat roztropności. Jej autor, Pan Profesor Marian Śnieżyński postawił w niej pytanie o zasadność przywoływania roztropności w codziennym życiu.
Pytanie to nie jest pytaniem retorycznym. Autor na przykładzie pracy wychowawcy/nauczyciela stawiając pytanie – problem, w którym pyta: Na ile i w jakim stopniu roztropność odgrywa pierwszoplanową i stanowczą rolę w zawodzie nauczyciela? Odpowiedzi na to pytanie dostarczają kolejne rozdziały publikacji.
Nie ma więc zapotrzebowania ponownego przywoływania wyodrębnionych w niej aspektów. Z lektury książki wynika natomiast jeszcze ogólniejsze przesłanie: kierowanie się w życiu roztropnością jest wręcz koniecznością ludzkiego życia.
Dlaczego? Roztropność wydaje się być nieodzownym warunkiem jednocześnie własnego rozwoju, jak też rozwoju innych osób. Innymi słowy, jest ona konieczna w każdym wycinku ludzkiego życia. Tymczasem, zwraca uwagę Profesor, podejmowane są próby wyrugowania jej z życia społecznego.
Dlaczego? Kolejny temat podjęty w publikacji dotyczy samego rozumienia roztropności. Uważa ją za cnotę, efektywność człowieka, która w swej konstrukcji posiada rozumny charakter działania, w którym czynny udział biorą zarówno ludzki rozum jak też i jego wola.
również i to, że nie jest ona czymś wrodzonym, lecz trzeba ją zdobywać i rozwijać na przestrzeni całego życia przez kształcenie własnego charakteru. W tym też kontekście wyjaśnia, iż jej posiadanie sprzyja nadawaniu codziennemu życiu wymiarów życia moralnego.
Nie tylko pedagogów interesuje droga zdobywaniu tej cnoty. Co zrobić, żeby być rozsądnym? Nakreślona propozycja pedagogicznego towarzyszenia i składania świadectwa wskazują jeszcze na rolę i znaczenie roztropności, którą tak wielowymiarowo opisuje pan profesor Marian Śnieżyński.
Lektura książki upoważnia też i do stwierdzenia,chociaż jej tytuł sugeruje, że adresatami są nauczyciele, to w rzeczywistości jest ona adresowana do wszystkich, którzy roztropność uważają wartość nadającą ludzkiemu życiu właściwy kierunek.' prof.
Zbigniew Marek SJ 'Nota towarzysząca książce: Roztropność wydaje się być nieodzownym warunkiem jednocześnie własnego rozwoju, jak też rozwoju innych osób. Innymi słowy, jest ona konieczna w każdym wycinku ludzkiego życia.
Tymczasem, jak zwraca uwagę Profesor, podejmowane są próby wyrugowania jej z życia społecznego. (...) Autor uważa roztropność za cnotę, wydajność człowieka, która w swej konstrukcji posiada rozumny charakter działania (...) eksponuje też, iż nie jest ona czymś wrodzonym, lecz trzeba ją zdobywać i rozwijać na przestrzeni całego życia poprzez kształcenie własnego charakteru.
(...) Co zatem zrobić, by być rozsądnym? (...) Choć tytuł książki sugeruje, że adresatami są nauczyciele, to w rzeczywistości jest ona skierowana do wszelkich, którzy roztropność uważają za wartość nadającą ludzkiemu życiu właściwy kierunek.' prof.
Zbigniew Marek SJ Powyższy opis pocho...