Pojęcie nowoczesności jest wieloznaczne i zmienne - a zwłaszcza w odniesieniu do stylów w sztuce - każde pokolenie rozumie pod tym słowem coś innego. ''Podstawy harmoniki postępowej'' nie są jednak pracą o stylach. Są jedynie próbą teoretycznego i plastikowego spojrzenia na problematykę harmoniczną od chwili rozerwania poprzez muzykę więzów systemu tonalnego dur-moll i przewartościowania klasycznego podziału wspólbrzmień na konsonanse i dysonanse, tzn. Od przełomu w muzyce u progu XX stulecia (najczęściej w twórczości C.Debussy'ego). (...) Książka niniejsza wyrosła z przekonania, iż wszystkie progresywne drogi, na których może rozwijać się wyobraźnia harmoniczna twórców, mieszczą się w pewnych wspólnych, możliwych do określenia ramach, obejmujących duży zakres nowych,naturalnych prawidłowości harmonicznych - należycieści autonomicznych, a nie rozumianych jedynie w odniesieniu do starego systemu jako jego deformacja czy negacja. Teoria ta wyrosła też z przekonania, że ujęcie owych autonomicznych prawidłowości (a więc tego, co słyszymy w muzyce) realne jest jedynie w wyniku gruntownej rewizji podstaw dotychczasowej teorii harmonii. Wymaga to nowego spojrzenia na harmonike w ogóle, zwłaszcza na tradycyjny system tonalny, i rozpoznania względnego charakteru jego podstawowych dogmatów, które teoretycy narzucili nam dotąd jako absolutne. (...) [Od Autora]
- Autorzy: Zieliński Tadeusz A.
- Ciężar: 0,33
- Format: 16.0x23.0cm
- ISBN: 9788322409077
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 20244
- Miejscowość: Kraków
- objętość: 184
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Rok wydania: 2015
- wariant publikacji: KS
- Wydanie: 3
- Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
- Wysokość: 10