Tym, co łączy skatalogowane w tym tomie teksty i pozwala zjednoczyć w jedną całość, jest (poza osobą autora) ich intencjonalny przedmiot myśl filozoficzna polskiego romantyzmu. Uporządkowałem je przeto zgodnie z zasadą chronologii określającej historyczny proces powstawania i kształtowania się polskiej myśli filozoficznej epoki romantyzmu.
Filozofia polska epoki romantyzmu zawsze chyżo wzbijała się pod niebiosa, ale też wbrew utartej o niej opinii zawsze pewnie stąpała po ziemi. Choć przybyła do nas w czasach wojen i narodowych katastrof, zadomowiła się u nas i przebywała z nami co najmniej lat czterdzieści.
Polubiła nasz kraj i brała mężnie udział w naszych śmiałych przedsięwzięciach. Energicznie zajęła się też naszymi sprawami, zagrzewając nas do działania i wskazując nam dalekosiężne, nawet ostateczne cele.
Czy zeszła do nas ze świata idei, czy także raczej wyłoniła się z głębi ducha naszego i z istoty naszego jestestwa$545 Tego nie wiem, lecz podejrzewałem za każdym razem, iż przybyła do nas wiedziona jakąś przemożną pokusą.
Nazwałem ją pokusą ideologii.