Pomoc rodzinom z niełatwymi dziećmi została napisana z myślą o psychologach, terapeutach, psychiatrach dziecięcych, pedagogach szkolnych i specjalnych, pracownikach socjalnych, ale także rodzicach, rodzicach zastępczych i opiekunach dzieci.
liczba problemów psychicznych i agresji wśród młodzieży wciąż rośnie, a to sugeruje, że kluczową sprawą jest praca z rodzicami w celu zapobieżenia tym problemom. Uznanie,sporo trudności przeżywanych poprzez młodych ludzi i dorosłych inicjuje się w dzieciństwie, doprowadziło do zakrojonych na szeroką skalę badań w psychologii, psychiatrii i dyscyplinach pokrewnych.
Jeśli spojrzymy na konkretne interwencje, proponowane w tej książce, co do których niezbicie udowodniono, że po ich zastosowaniu nastąpiła u dzieci poprawa zachowania, widzimy, iż najskuteczniejsze okazały się te, które pomagają rodzicom kierować zachowaniem dzieci w sposób jasny i spójny.
Facylitatorzy, którzy stosowali te interwencje, kierowali rodzicami tak, by ci ustanawiali dla dzieci twarde granice, by rozwijali strategie zapewniające poszanowanie tych granic, oraz, co wyjątkowo ważne,za każdym razem pamiętali o pochwałach za zachowanie pozytywne.
Jeżeli rodzice naprawdę chcą odwrócić swoje dzieci od działań, które mogą prowadzić do kłopotów, równocześnie rozległe badania, jak i zdrowy rozsądek wskazują, że dzieci potrzebują silnego nadzoru. Nad wyraz pouczające są tu badania Harriet Wilson (1980, 1987).
Porównała ona proporcje przestępczości wśród dzieci żyjących albo w mieście, albo na przedmieściach według tego, czy stopień rodzicielskiej kontroli nad nimi był surowy, pośredni, czy luźny. Odkryła, iż po sprawdzeniu innych zmiennych bezkompromisowość zdefiniowana jako wiedza rodziców, gdzie synowie są i co robią, stanowiła ochronę przeciw przestępczości.
Głównym czynnikiem ochronnym było więc nie miejsce zamieszkania, lecz to, jaką kontrolę rodzice sprawowali nad dziećmi. Modele rodzicielskiej kontroli prawdopodobnie utrwalają się w bardzo wczesnym okresie życia dziecka i dlatego są szczególnie ważnym składnikiem zapobiegania zachowaniom niepożądanym.
pokaźny wachlarz innych publikacji potwierdza wpływ programów opartych na teorii poznawczo-behawioralnej na uaktywnianie rodziców, jeśli chodzi o efektywne wychowywanie swych znikomych dzieci. Niniejsza książka powinna znajdować się zawsze pod ręką osób zajmujących się dziećmi, jednocześnie zawodowo, jak i w środowisku rodzinnym, bo niemal w każdej nieprzystępnej sytuacji można w niej znaleźć fachową radę i pomoc.