Historyjki o emocjach to pomoc dedykowana do pracy z dziećmi, które mają trudności z rozpoznawaniem i określaniem uczuć innych osób i z wyrażaniem tego, co czują, za pomocą mimiki twarzy. Ich prosta forma (niedługie, nietrudne teksty i pozbawione szczegółów rysunki) umożliwi skupienie się na ćwiczeniu nawet dzieciom z problemami w zakresie kompetencji społecznych i komunikacyjnych.
W publikacji położono szczególny nacisk na nazywanie uczuć okazywanych w rozmaitych sytuacjach społecznych. Pracując z książką, dziecko powinno zauważyć, iż w jednym miejscu, na przykład w domu, szkole czy sklepie, może czuć rozmaite emocje, w zależności od sytuacji, w której się znalazło.
Na każdej rozkładówce przedstawiono cztery sytuacje, które mogą się wydarzyć w jednym miejscu i z którymi łączą się odmienne emocje. Omówione zostały przestrzenie interakcji społecznych, genialnie znane z rutynowych aktywności najmłodszych, takie jak dom, szkoła, sklep, restauracja, przychodnia, ulica, kino, zoo, hotel, plac zabaw, podwórko, boisko, park czy środki transportu.