Druga część podręcznika Przeszłość i dziś dla klasy 1 gromadzi trzy działy odpowiadające epokom historycznoliterackim. Są to Renesans, Barok, Oświecenie. Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te - na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.
Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością procesu historycznoliterackiego, w,,naturalnym" porządku i w rozmaitych kontekstach. Stałą cechą kolekcji jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.
Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Precyzyjnie dopasowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, generujące i wzbogacające współczesność. Element,,Dialogi z tradycją" służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.
W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki. Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia. Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.
Dzieła, które mają być poznane całkowicie, są reprezentowane fragmentami, a także omówieniami całości. Każdy tekst literacki jest opatrzony,,Wskazówkami do analizy i interpretacji", które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem oraz samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.
Lektury dedykowane do czytania kompletnie mają - oprócz pokrywy fragmentów - tzw.,,Przewodniki po lekturze". Pokaźną częścią opracowania lektur są niebanalne, rozmaite, nieschematyczne polecenia dla uczniów (,,Czytamy, analizujemy, interpretujemy").
Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych przez ów kształt znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury wykorzystywana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).
Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych - tam, gdzie było to możliwe - z treściami z zakresu literatury i kultury. Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza przeróżne interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne, a także biograficzne.
ciekawy wybór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a typowo - pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Sporo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.
Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych,,,okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, interesujących i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki kształt książki nawiązuje do poprawnie uczniom znanej formy hipertekstu.
atrakcyjna, a zarazem prosta i krystaliczna forma usprawnia percepcję materiału i pracę z książką. Seria "Przeszłość i dziś" gromadzi: Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i zwiększony Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i zwiększony Przeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i rozszerzony Przeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i powiększony