Podręcznik stanowi niezwykle potrzebne i długo oczekiwane opracowanie, które w sposób rzetelny i wyczerpujący omawia najważniejsze problemy psychologiczne, z jakimi spotykają się lekarze najróżniejszych specjalności.
Jest adresowane na ogół do studentów wydziałów lekarskich. Jednak zainteresowani nim mogą być także studenci kierunku pielęgniarstwa, fizjoterapii, a częściowo także ratownictwa medycznego, nie wspominając o praktykujących lekarzach różnych specjalności.
Ważną cechą książki jest to, że wychodzi poza typowe dla klasycznych podręczników psychologii medycznej rozważania teoretyczne, koncentrując się na problemach użytecznych, najmocniejszych z punktu widzenia lekarza i studenta medycyny.
Problemy te związane są z psychologicznym aspektami sytuacji choroby i leczenia w rozmaitych działach medycyny. W sposób naturalny towarzyszą one sytuacji choroby i leczenia i z pewnością powinny być brane pod uwagę poprzez lekarzy i inne osoby sprawujące opiekę nad chorym.
Całość opracowania prezentuje biopsychospołeczne podejście do choroby i jej leczenia, co podkreślają w dużym wstępnie redaktorzy tomu, uzupełniając dominujący wciąż w nauczaniu medycyny biomedyczny model o części psychologiczne.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.