Tom I podręcznika akademickiego, napisany przez wybitne polskie znawczynie przedmiotu. Książka: prezentuje problemy i zadania współczesnej psychologii rozwoju człowieka; prezentuje organiczne, kulturowe i środowiskowe podejście do badania procesów rozwojowych; przybliża podstawowe modele, koncepcje i teorie rozwoju, zwraca także uwagę na problemy metodologiczne; stanowi wprowadzenie do kolejnych tomów poświęconych: charakterystyce okresów życia człowieka (tom 2) i rozwojowi funkcji psychicznych (tom 3).
Pozycja jest adresowana z reguły do wykładowców i studentów rozmaitych kierunków uniwersyteckich (pedagogiki, psychologii, socjologii, etnografii itp.), a także innych szkół wyższych (akademii medycznych, akademii wychowania fizycznego itd.).
Może być także funkcjonalna dla wszelkich zainteresowanych profesjonalnie (psychologów-praktyków) i nieprofesjonalnie problemami rozwoju psychicznego człowieka od poczęcia do późnej starości, a także możliwościami optymalizowania tego rozwoju.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.