Pojęcie,,efekt Flynna" odnosi się do systematycznego wzrostu wyników uzyskiwanych w testach inteligencji (IQ), obserwowanego od początku XX wieku. Czy fakt ten oznacza, że każde kolejne pokolenie jest bardziej inteligentne niż poprzednie$1244 Czy podpowiada nam, w jaki sposób każdy z nas może rozszerzyć swoją inteligencję$1245 Profesor Flynn pyta, czym tak naprawdę jest inteligencja, a następnie udziela zaskakującej i pouczającej odpowiedzi na to pytanie.
Autor zestawia sztukę spisywania historii poznawczej z naukowym pomiarem inteligencji, pokazując nowe dane empiryczne, prezentuje, w jaki sposób możemy stworzyć kompletną teorię inteligencji, a także wysuwa zastrzeżenia do teorii inteligencji wielorakich autorstwa Howarda Gardnera.
Ta fascynująca, wyjątkowa książka przerzuca most nad przepaścią oddzielającą nasze umysły od umysłów naszych przodków sprzed stu lat, wnosząc znaczny wkład w naszą wiedzę o ludzkiej inteligencji. Flynn przedstawia pierwsze satysfakcjonujące wyjaśnienie imponującego wzrostu wyników uzyskiwanych w testach inteligencji.
Unika absurdalnego wniosku, iż nasi pradziadowie byli upośledzeni umysłowo, i tak samo niezadowalającej sugestii, iż ów wzrost ogranicza się do wyników uzyskiwanych w testach IQ i nie ma żadnych szerszych implikacji.
- N. J. Mackintosh, University of Cambridge Ta książka pełna jest wnikliwych spostrzeżeń dotyczących naszych narzędzi badawczych i sposobów, w jakie mierzą one to, co naprawdę ważne - względną zdolność mózgu do stosowania pamięci i procesów uczenia się do tego,przypasować się do świata takiego, jakim go uczyniliśmy.
-,,The Times" James Flynn należy do drobnej grupy absolutnie prominentnych badaczy i teoretyków w zakresie problematyki inteligencji. Jego książka jest dziełem nadzwyczaj wartościowym i dzięki czemu,mieści nową należycie udokumentowaną wiedzę, i dlatego, że jest w niej mądra refleksja nad właściwościami ludzkiego umysłu.
Autor nie kryje rozterek, prezentuje pytania, zachęca do poszukiwania pomysłów. - Wiesław Łukaszewski, SWPS, Sopot W książce O inteligencji inaczej James Flynn (...) sugeruje, że nie powinniśmy samoczynnie utożsamiać wzrostu IQ ze wzrostem poziomu inteligencji.
Twierdzi, iż trzeba rozłożyć inteligencję na czynniki pierwsze: rozwiązywanie problemów matematycznych, interpretowanie sporych dzieł literackich, znajdowanie rozwiązań na poczekaniu, przyswajanie naukowego poglądu na świat, myślenie krytyczne i mądrość.
Po przeprowadzeniu takiej dysekcji ujawnia się kilka paradoksów, które Flynn próbuje rozwiązać na stronach tej zajmującej książki. - Richard Restak,,,American Scholar" JAMES R. FLYNN jest profesorem emerytowanym na Uniwersytecie Otago w Nowej Zelandii, który uhonorował go Złotym Medalem za Wybitną Pracę Badawczą.
W 2007 roku Międzynarodowe Towarzystwo Badań Inteligencji przyznało mu tytuł Badacza Roku. Jest na dodatek wizytującym pracownikiem naukowym Instytutu Hoovera w Stanford, wykłada gościnnie na Universytecie Cornella, wygłosił wykład z kolekcji Stafford Little Lectures na Uniwersytecie Princeton, a jego sylwetkę przedstawiono w,,Scientific American".
Ostatnio opublikował swoje poglądy na temat zależności między rasą a ilorazem inteligencji w książce Where Have All the Liberals Gone$1246 Race, Class, and Ideals in America (Cambridge, 2008).