Magda Nabiałek absolwentka polonistyki, doktor nauk humanistycznych. Pracuje jako asystentka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z poetyką dramatu.
Redaktor tomów Romantyzm Drugiej obszernej Emigracji oraz Krzyżanowski. Spojrzenie po latach oraz numeru specjalnego Przeglądu Filozoficzno-Literackiego Łotman / de Man. Wprowadzone poprzez Autorkę kategorie pozwalają na nowo zobaczyć typowe dla twórczości Słowackiego, a trudne do opisania napięcia wewnętrzne.
W książce Magdy Nabiałek przemiany ujęto w języku poetologicznym, a nie w języku teorii sztuki romantycznej. Zmiany w sposobie postrzegania świata poprzez twórcę Fantazego polegają na modyfikacji techniki budowy kadru, a co z tego wynika przebudowie pozycji odbiorcy.
Zmiana taka może wspomagać (tak upragnioną poprzez poetę) transfigurację czytelnika, przeprowadzonego poprzez patrzenie i widzenie do rozumienia. Do szczególnych osiągnięć zaliczyłabym analizę Kordiana i Balladyny.
Dopiero ta dość złożona sugestia poetologiczna jest w stanie opisać zmienność perspektyw i możliwości widzenia świata ukazaną w tych dramatach, z którą niezupełnie radzą sobie kategorie ironii, fantastyczności, iluzji i deziluzji czy cudowności.
dr hab. Magdalena Saganiak, prof. UKSW Historia humanistyki to nie tylko linia zwrotów, ale także nieustannych powrotów. Jednym z nich jest sugestia Magdy Nabiałek, która na nowo próbuje postawić pytania o szczególny status dramatu i związaną z nim poetykę utworów scenicznych.
Swoje rozważania sytuuje zaś w nadal aktualnej dla humanistyki opozycji słowa i obrazu, której potencjału badawczego zdaje się dramatologia nie wykorzystała do dziś. Koncentrując swoją uwagę na problematyce związanej ze zmiennością perspektyw, a także sposobami widzenia świata ukazanymi w dramatach Juliusza Słowackiego, autorka stwarza własną propozycję lektury tekstów autora Kordiana.
Analiza wielopłaszczyznowej struktury utworów Słowackiego pozwala jej na odtworzenie architektoniczno-przestrzennej konstrukcji dzieła. Pojęcia sceniczności, kadru, ramy służą tutaj do wyodrębnionia wewnętrznych napięć w strukturze dramatu i kryjącego się za nimi potencjału semantycznego.
dzięki czemu zaprezentowana analiza zyskuje charakter propozycji teoretycznej wykraczającej poza twórczość jednego autora. Tytuł Scena - pomiędzy słowem a obrazem Autor Magda Nabiałek Wydawnictwo Universitas EAN 9788324234097 ISBN 9788324234097 Kategoria Literatura, Kultura ilość stron 312 Format 15x23,5 cm Rok wydania 2018 Oprawa broszurowa