Pierwsze kontakty z językiem stanowczo wpływają na późniejsze postawy czytelnicze dzieci. Stanowczy w tym kontekście jest głos Ericha Fromma: "To procesy edukacyjne wywołują [..], że większość ludzi traci zdolność uznanieu, dziwienia się" (Fromm 1959: 63). Dlatego tak ważne jest, żeby teksty i wizualizacje graficzne, a także strategie ich opracowania zapewniały doświadczenie czytelnicze realnieciekawe i niebanalne poznawczo, żeby podstawowy zasób wymaganej wiedzy związanej ze światem dźwięków i obrazów graficznych uobecniał się w umyśle dziecka jakby mimochodem, od niechcenia, przy okazji namysłu nad narracją wyprowadzoną z tekstui narracją wizualną - rodził się właśnie ze skutecznego zdziwienia (Bruner 1971).
Całość oddziaływań edukacyjnych, sprowokowanych projektem przedwdrożeniowym, sprowadza się do wyzwalania obrazu dźwiękowego i wizualnego głoski i litery w dziecięcej świadomości: SŁOWEM ("Skuteczne zdziwienie. Wyzwalanie myślenia słowem"), OBRAZEM ("Opowieści dźwiękami malowane") i RUCHEM ("Dźwiękoznaki-Literaki. Wyzwalanie myślenia ruchem").
Propozycję innego podejścia do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym adresuję do tych nauczycieli, którym nieobcy jest dydaktyczny niepokój, a choćby zwątpienie wobec uświęconych tradycją wzorów, którzy są przekonani o konieczności rozbudzania wrażliwości i sprawności intelektualnej dzieci. W procesie czytelniczego oswajania ważny jest dla mnie także udział rodziców - oni jak nikt inny znają duchowe zapotrzebowania swych dzieci, wiedzą, jak ważna jest przyjemność czy nawet radość uczenia się.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wdrożenie efektywnego zdziwienia odbywało się w grupach gdzie znajdowały się dzieci, które jednocześnie uczyły się języka polskiego jako obcego. Typowe gesty powodujące głoski upraszczają dzieciom identyfikację liter z odpowiednimi fonemami. Projekt "Skuteczne zdziwienie" koresponduje z programem Jolly Phonics, który rewelacyjnie sprawdza się także w trakcie nauki języka angielskiego.
Dzieci, które jednocześnie uczyły się języka polskiego poddane oddziaływaniom publikacji z kolekcji "Skuteczne zdziwienie" podnosiły swoje umiejętności w zakresie dokonywania wszelkich syntez i analiz, a także dobrej realizacji głosek w izolacji.
Proponowana technika czytania pozwala im na szybkie osiągnięcie sukcesu w postaci przeczytanych wyrazów i niedługich tekstów. Nauka oparta na zabawie i polisensorycznych doświadczeniach, z zastosowaniem bogatego zaplecza "narzędzi kulturowych" z powodzeniem może być używana w nauce języka polskiego jako obcego u dzieci w wielu przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Całość oddziaływań edukacyjnych, sprowokowanych projektem przedwdrożeniowym, sprowadza się do wyzwalania obrazu dźwiękowego i wizualnego głoski i litery w dziecięcej świadomości: SŁOWEM ("Skuteczne zdziwienie. Wyzwalanie myślenia słowem"), OBRAZEM ("Opowieści dźwiękami malowane") i RUCHEM ("Dźwiękoznaki-Literaki. Wyzwalanie myślenia ruchem").
Propozycję innego podejścia do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym adresuję do tych nauczycieli, którym nieobcy jest dydaktyczny niepokój, a choćby zwątpienie wobec uświęconych tradycją wzorów, którzy są przekonani o konieczności rozbudzania wrażliwości i sprawności intelektualnej dzieci. W procesie czytelniczego oswajania ważny jest dla mnie także udział rodziców - oni jak nikt inny znają duchowe zapotrzebowania swych dzieci, wiedzą, jak ważna jest przyjemność czy nawet radość uczenia się.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wdrożenie efektywnego zdziwienia odbywało się w grupach gdzie znajdowały się dzieci, które jednocześnie uczyły się języka polskiego jako obcego. Typowe gesty powodujące głoski upraszczają dzieciom identyfikację liter z odpowiednimi fonemami. Projekt "Skuteczne zdziwienie" koresponduje z programem Jolly Phonics, który rewelacyjnie sprawdza się także w trakcie nauki języka angielskiego.
Dzieci, które jednocześnie uczyły się języka polskiego poddane oddziaływaniom publikacji z kolekcji "Skuteczne zdziwienie" podnosiły swoje umiejętności w zakresie dokonywania wszelkich syntez i analiz, a także dobrej realizacji głosek w izolacji.
Proponowana technika czytania pozwala im na szybkie osiągnięcie sukcesu w postaci przeczytanych wyrazów i niedługich tekstów. Nauka oparta na zabawie i polisensorycznych doświadczeniach, z zastosowaniem bogatego zaplecza "narzędzi kulturowych" z powodzeniem może być używana w nauce języka polskiego jako obcego u dzieci w wielu przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Tytuł efektywne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie... Autor Monika Wiśniewska-Kin Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego EAN 9788382202595 ISBN 9788382202595 Kategoria Literatura, Pedagogika liczba stron 142 Format 231x163x13 mm Rok wydania 2021 Oprawa broszurowa