Dwaj wybitni psychologowie każdego uczynią mądrym! Thomas Gilovich i Lee Ross w „Najmądrzejszym w pokoju" prezentują najistotniej poręczne odkrycia psychologii społecznej. Lecz w tej lekcji o ludzkiej naturze, autorzy nie tylko ujawniają drogę do mądrości. Podają także kompleksowe wytyczne do tego, jak wpływać na ludzi, których spotykamy w naszym życiu.
Choć łatwo znaleźć ją w sentencjach – w internecie, kalendarzach, księgach cytatów – wciąż trudno zrozumieć, czym tak naprawdę jest i jak ją osiągnąć. Mądrość – to jej Thomas Gilovich i Lee Ross poświęcili ważną społecznie i nad wyraz aktualną książkę „Najmądrzejszy w pokoju". Autorzy przekonują, że „nie możesz być mądrym człowiekiem, nie mając mądrego podejścia do ludzi". Piszą o tym, jak odkrywać motywy ludzkich zachowań i użyć tę wiedzę do ulepszonego zrozumienia innych produktywnego wywierania na nich wpływu. Arogancję, chciwość i krótkowzroczność przeciwstawiają inteligencji, wnikliwości i rozsądnemu dokonywaniu ocen. Bo „żeby być mądrym, trzeba być psycho-mądrym".
Gilovich i Ross odnoszą się do badań prowadzonych na gruncie psychologii społecznej, analizują mądre i niemądre słowa oraz czyny postaci ważnych w historii świata. Przytaczają anegdoty, których bohaterami są m.in. Roger Federer i Rafael Nadal. W ciekawy i w pełni zrozumiały sposób podają czytelnikom wytyczne do podejmowania lepszych decyzji – w roli rodziców, pracodawców albo pracowników, przyjaciół albo doradców, a choćby obywateli świata.
Bo choć w „Najmądrzejszym w pokoju" głos zabierają wybitni naukowcy, to odnoszą się do realnego, codziennego życia, w którym każdego dnia – w domu, pracy, na zakupach, spacerze czy w restauracji – spotykamy ludzi. To z nimi jednocześnie popadamy w konflikty, rywalizujemy, negocjujemy, jak i budujemy związki. Od nich uzależniamy zagospodarowanie swojego czasu i pieniędzy. I to na nich mamy szansę świadomie, mądrze wpływać, żeby osiągać zamierzone cele. To wiedza potrzebna, żeby stać się „najmądrzejszym w pokoju" – rodzinie, społeczeństwie, biznesie czy polityce.
Książka przedstawia się w chwili, w którym można mówić o ogromnym postępie w psychologii społecznej i nauce o dokonywaniu ocen i podejmowaniu decyzji – w dziedzinach zajmujących się aspektami mądrości. Thomas Gilovich i Lee Ross wnieśli widoczny wkład w ich rozwój, poświęcając im łącznie osiemdziesiąt lat życia. Z laboratoriów psychologów napływały informacje o bezprecedensowych odkryciach dotyczących zachowań człowieka, zezwalających wyjść poza ograniczony punkt widzenia. Rozumienie myśli, uczuć, wyborów i działań ludzi – to wiedza, która powinna być znana każdemu, kto pragnie być mądrzejszy.
"Tak naprawdę najmądrzejszymi ludźmi w pokoju są Tom Gilovich i Lee Ross. To idealna książka, która sięga po to, co najlepsze w psychologii, aby wywrzeć wpływ na to, jak żyjemy."
– Malcolm Gladwell, autor bestsellerów Punkt rewolucyjny, Błysk oraz Dawid i Goliat
"Dwaj znakomici psychologowie przedstawiają kwintesencję mądrości zebranej w ich dziedzinie nauki – kilka lekcji niezbędnych do zrozumienia sekretów naszej codzienności. To niezwykle ważny wykład, którego nie usłyszałeś na studiach. Nie przegap go tym razem."
– Daniel Gilbert, profesor psychologii na Uniwersytecie Harvarda, autor bestsellera Na tropie szczęścia
"W książce Najmądrzejszy w pokoju Gilovich i Ross w fascynujący sposób splatają ze sobą nauki społeczne, historię i frapujące anegdoty, aby pomóc nam w zrozumieniu natury ludzkiej, błędów, jakie popełniamy, i tego, jak mamy żyć, żeby w pełni wykorzystywać swój potencjał."
– Dan Ariely, profesor psychologii i ekonomista behawioralny na Duke Univeristy, autor bestsellerowych Potęgi irracjonalności i Szczerej prawdy o nieuczciwości
Thomas Gilovich – profesor psychologii na Uniwersytecie Cornell i dyrektor Centrum Ekonomii Behawioralnej i Badań Procesów Decyzyjnych. Jest autorem i współautorem popularnych książek, m.in. „Social Psychology", „Dlaczego mądrzy ludzie popełniają głupstwa finansowe", a także „How We Know What Isnt’s So". Autor głośnych, szeroko cytowanych artykułów m.in. Na temat błędów poznawczych czy wpływu zakupów na poczucie szczęścia. Zasłynął z pojęć takich jak Hot hands (gorące ręce), Spotlight effect (efekt spotlight), Self-handicapping (samoutrudnianie), które wprowadził do terminologii psychologicznej.
Lee Ross – profesor psychologii na Uniwersytecie Stanforda i współzałożyciel Centrum Badań nad Konfliktem i Negocjacjami. Wśród jego zainteresowań naukowych znajdują się: psychologia polityki, wpływ społeczny, teoria uprzedzeń oraz badania podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów. Jest współautorem książek „The Person and the Situation", a także „Human Interference". Ross w swojej karierze naukowej wyszedł poza badania w laboratorium. Obiektem obserwacji uczynił także problemy globalne, jak zmiany klimatu czy system prawny. Brał udział w procesach pokojowych w Irlandii Północnej, na Kaukazie i Bliskim Wschodzie. Został wybrany do prestiżowej American Academy of Arts and Sciences. Uhonorowany wieloma nagrodami, w tym: American Psychological Society William James Fellow i Distinguished Scientist Award from Society of Experimental Social Psychological.