Poradnik gromadzi propozycje programów zajęć socjoterapeutycznych przygotowanych poprzez praktyków, którzy na co dzień w swojej pracy zawodowej stosują metodę socjoterapii.
Pierwszy z programów autorstwa Justyny Kulik – Do biegu, motywacja – start! – ma na celu rozwijanie motywacji do nauki i zainteresowań u dzieci ze szkoły podstawowej. Autorka realizując program, skorzystała z założeń metody projektu i wykorzystała części filmoterapii w pracy z grupą.
dodatkowo Joanna Bartecka podjęła próbę podnoszenia motywacji do nauki i rozwijania zainteresowań, ale u młodzieży w wieku gimnazjalnym (14–16 lat). W programie, podobnie jak wspomniana Justyna Kulik, wykorzystała metodę projektu i części filmoterapii ze starszą wiekowo grupą. Założeniem programu było także wzmocnienie rozwoju osobistego uczestników zajęć i postrzegania siebie i swoich możliwości na tle grupy rówieśniczej.
Autorkami kolejnego programu socjoterapeutycznego są Elżbieta Chmielecka-Wróbel i Ewa Pacucha. Program pt. Podróż do Krainy Czujątek asygnowany jest dla dzieci w wieku 10–12 lat, a jego celem jest rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz rozwijanie empatii. Program był realizowany w grupie chłopców, którzy prezentowali nieakceptowane społecznie sposoby radzenia sobie z przykrymi emocjami, najczęściej w postaci zachowań zadziornych skierowanych na rówieśników.
Z kolei Sylwia Lubas podjęła w programie pt. Mediacja drogą do porozumienia próbę rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów na drodze mediacji szkolnych u dzieci w wieku 11–13 lat. Celem prezentowanego programu jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i umiejętności współpracy w przypadku rozbieżności dotyczących interesów czy poglądów. Program ma w swoim założeniu dostarczyć podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji szkolnych jako konstruktywnego sposobu rozwiązywania konfliktów.
W rozdziale piątym Sylwia Huczuk-Kapluk zaprezentowała rozważania dotyczące znaczenia oddziaływań socjoterapeutycznych i możliwości ich użycia w pracy z nieletnimi, którzy na podstawie postanowienia sądu zostali skierowani do ośrodków kuratorskich. Autorka uwydatnia, iż socjoterapia odgrywa znaczną rolę w projektowaniu oddziaływań prowadzonych wobec tej grupy dzieci i młodzieży przejawiającej zaburzenia zachowania oraz symptomy demoralizacji, wśród których znajduje się między innymi niska motywacji do nauki, brak zainteresowań, absencja itp.
Ostatni z programów autorstwa Aleksandry Kin pt. Świat beze mnie nie będzie wyśmienity adresowany jest do nieletnich uczęszczających na zajęcia do ośrodka kuratorskiego, a jego celem głównym jest na ogół podnoszenie samooceny i poczucia własnej wartości. Program wykonano z myślą o osobach, pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych i przejawiających zadziorne albo wycofujące się zachowania, zróżnicowanego rodzaju zaburzenia emocjonalne, niepotrafiących nawiązywać konstruktywnych relacji rówieśniczych, łamiących szkolny regulamin i mających problemy ze środkami psychoaktywnymi, ponieważ taka młodzież jest kierowana przez sądy rodzinne do ośrodków kuratorskich.
Poradnik stanowi inspirację w pracy wychowawców, nauczycieli, terapeutów, pedagogów i psychologów oraz wszelkich osób, które są zainteresowane socjoterapią i jej możliwościami.
Tytuł Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą programy zajęć część 4 Autor Opracowanie Zbiorowe Wydawnictwo Difin EAN 9788380858091 ISBN 9788380858091 Kategoria Akademicka\Akademicka-fachowa liczba stron 214 Format 16x23x1 cm Rok wydania 2019 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.34 kg