Publikacja pt. Trzecioteścik powstała z myślą o dzieciach, które - poprzez naukę i zabawę - chciałyby rozwinąć swoje kompetencje i umiejętności. Adresatem publikacji są jeszcze rodzice i nauczyciele, którzy chcą wspierać dzieci w tych działaniach.
Zbiór pięciu testów, zawierających po kilkadziesiąt zadań, jest wygodnym i pożytecznym narzędziem w codziennej pracy dziecka. Zadania, które znajdują się w testach niniejszej publikacji są zgodne z zapisami nowej Podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach kształcenia[1], Zawierają jednak również takie, które poza tę Podstawę .
wykraczają. Zadania badają wiedzę i umiejętności z zakresu czterech edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, technologicznej. W zakresie każdej z tych edukacji wybrane zostały te umiejętności, które wydają się widoczne do dalszej nauki dziecka i posiadają wyraźnie praktyczny charakter.
posiadają one na celu sprawdzić czy: w zakresie edukacji polonistycznej uczeń potrafi: korzystać z danych zawartych w przeróżnych tekstach asygnowanych dla dzieci, między innymi: - historyjkach obrazkowych, rysunkach, ilustracjach - scalić je z opisem, zinterpretować, uzupełnić, nadać tytuł, uporządkować, zlikwidować intruza, - bajkach, opowiadaniach, czasopismach, albumach, encyklopediach - rozpoznawać je po zewnętrznych atrybutach, wskazywać autora i tytuł, wyszukiwać wyrazy i zdania w tekście, - kalendarzach, instrukcjach obsługi, paragonach, planach lekcji, programach TV - rozróżniać je pomiędzy sobą, wyszukać i uporządkować zawarte w nich dane, - słownikach i encyklopediach - objaśnić znaczenia słów, porządkować je według alfabetu, - formach użytkowych: życzenia, zaproszenie, zawiadomienie, list - rozpoznać je i rozróżnić pomiędzy sobą, analizować i interpretować teksty kultury, czyli: - w tekście literackim zaznaczyć wybrane fragmenty, określić czas i miejsce akcji, - wyodrębnić głównych bohaterów, zidentyfikować rozmówców, wyobrazić sobie słowa i myśli bohaterów, ustalić chronologię, wnioskować, interpretować, tworzyć wypowiedzi, czyli: - zobaczyć różnicę między literą a głoską, podzielić wyrazy na sylaby, oddzielić wyrazy w zdaniach, zdania w tekście, - pisać krótkie formy wypowiedzi - opowiadanie, opis, list prywatny, życzenia, zaproszenie, - pisać czytelnie, dbać o poprawność gramatyczną i ortograficzną i interpunkcyjną, w zakresie edukacji matematycznej uczeń potrafi: liczyć, czyli: - odliczyć w przód i w tył od danej liczby po 1, dziesiątkami w zakresie 100, setkami w zakresie 1000, - zapisywać cyframi i odczytywać liczby w zakresie 1000, - porównywać liczby w zakresie 1000, wykonywać działania, czyli: - dodawać i odejmować liczby w zakresie 100, - mnożyć i dzielić liczby w zakresie 100, - rozwiązywać nietrudne zadania z niewiadomą w postaci okienka, - rozwiązywać zadania tekstowe, wymagające jednego działania, - wykonywać proste obliczenia pieniężne, mierzyć, czyli: - mierzyć i zapisywać wynik pomiaru długości, posługiwać się jednostkami: milimetr, centymetr, metr, kilometr, - zważyć przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram, - używać określeń: litr, pół litra, ćwierć litra; właściwie szacować i dobierać jednostki miary wagi, ciężaru i objętości, rozpoznawać i porządkować, czyli: - odczytywać liczby w systemie rzymskim od I do XII, - porządkować chronologicznie daty, zapisywać daty, wymieniać dni tygodnia i miesiące, - odczytywać wyznaczonia zegarów wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługiwać się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta, - rozpoznawać: koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysować odcinki, obliczać obwody, - określać położenia obiektów, - rozpoznawać symetrię, powiększać figury, kontynuować regularność w szlaczkach, w zakresie edukacji przyrodniczej uczeń: zna świat roślin i zwierząt, czyli: - prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, - opisuje życie w wybranych ekosystemach, - wymienia zwierzęta i rośliny, w tym egzotyczne, zna zjawiska przyrodnicze, czyli: - wyjaśnia zależność zjawisk od pór roku, - wyjaśnia wpływ zjawisk na życie ludzi, zwierząt i roślin, w zakresie edukacji technologicznej uczeń: zna środowisko technologiczne, czyli: - orientuje się w sposobach wytwarzania, - rozpoznaje rodzaje sprzętów i maszyn, przedstawia pomysły, planuje kolejne czynności, dobiera materiały i narzędzia.
Niniejsza publikacja odwołuje się do wieloletnich doświadczeń Instytutu Badań Kompetencji w diagnozowaniu osiągnięć uczniów.