Niniejsza monografia podejmuje próbę rekonstrukcji obrazu państwa bułgarskiego w twórczoci czołowych bułgarskich twórców satyrycznych przełomu XIX i XX wieku: Aleko Konstantinowa, Stojana Michajłowskiego, Georgiego Kirkowa i grupy karykaturzystów związanych z czasopismem Byłgaran.
Przy wykorzystaniu kategorii nowego historyzmu oraz postkolonializmu zostały przedstawione obrazy najważniejszych obszarów funkcjonowania państwa: główne ośrodki władzy (monarcha, premier, a także rząd, parlament), wybory, partie polityczne, armia, policja, prasa oraz polityka zagraniczna.
Analiza wyobrażenia realiów polityczno-społecznych poodrodzeniowej Bułgarii zawartego w bułgarskich tekstach satyrycznych pozwala zwiększyć wiedzę historyczną na temat stosunku inteligencji bułgarskiej do najważniejszych instytucji państwowych, kluczowych dla tych czasów zjawisk, a także wydarzeń, a także głównych problemów, z jakimi mierzył się ten młody kraj bałkański.
Porównanie tych ujęć satyrycznych z perspektywą historiograficzną rodzi także szereg pytań badawczych dotyczących relacji między wyobrażeniem a rzeczywistością, czynników determinujących kształtowanie się wizji rzeczywistoci polityczno-społecznej, cech unikalnych bułgarskiej i bałkańskiej satyry tego okresu, roli literatury przepięknej w kształtowaniu wyobrażeń przeszłoci, użycia tego typu tekstów jako źródeł w warsztacie historyka, kultury politycznej na Bałkanach przełomu stuleci czy wpływu dzieł sztuki na utrwalanie stereotypów.
Tytuł Turecka opończa, belgijska peleryna Autor Krzysztof Popek Wydawnictwo Historia Iagellonica EAN 9788365080332 ISBN 9788365080332 Kategoria Literatura, Literaturoznawstwo ilość stron 258 Format 240x170 mm Rok wydania 2016 Oprawa broszurowa