Od lat wskazuje się na postępujący upadek klasycznych wartości w wielu dziedzinach życia społecznego. Nie można jednak powiedzieć, iż we współczesnym świecie nie ma już autorytetów - one istnieją, choć są inaczej rozumiane.
Takimi autorytetami powinni być m.in. Nauczyciele akademiccy, zwłaszcza w niepewnych czasach, w jakich żyjemy. Czy za każdym razem stają oni na wysokości zadania i odpowiadają na zmieniające się zapotrzebowania młodzieży$374 Bywa różnie i stąd pomysł stworzenia opracowania, które w pełni oddaje głos studentom i pozwala na im wypowiedzenie się w pokaźnych dla nich kwestiach, dotyczących m.in.: o relacji uniwersyteckich opartych na wspólnym dążeniu do wiedzy i zamianie myśli, o regulacji prawnych określających granicę między tym, co dopuszczalne, a tym, co niedozwolone w przestrzeni akademickiej czy o zagadnień dotyczących nierówności i dyskryminacji, w tym związanych z orientacją seksualną i niepełnosprawnością.
Opracowanie skierowane jest przeważnie do osób związanych z kształceniem uniwersyteckim. Nie tylko do kadry zarządzającej,na ogół do nauczycieli akademickich i administracji.