W książce znalazły miejsce interpretacje filmów Aleksieja Bałabanowa, Andrieja Konczałowskiego, Siergieja Łoźnicy, Aleksandra Sokurowa, Aleksieja Uczitiela i Aleksandra Wieledynskiego. Przedmiotem namysłu stały się fabularne i dokumentalne dzieła filmowe powstałe po roku 2000., związane z wizualizacją centralnych dla Rosjan konfliktów militarnych, tj.
z Wielką Wojną Ojczyźnianą, wojną radziecko-afgańską, a także wojnami czeczeńskimi w latach 1994-1996, a także 1999-2009. [...] Chodziło głównie o naświetlenie nowych tendencji, które pojawiły się w kinie rosyjskim w XXI wieku, wyznaczonie możliwych obszarów napięć i dyskusji prowokowanych poprzez filmy podejmujące problem wojny, prekursorskich perspektyw ujęcia pozornie starych tematów, które zyskują nowy wymiar we współczesnej świadomości społecznej, co da się zauważyć w wielu inicjatywach, których celem jest upamiętnienie ofiar traumatycznych wydarzeń.
Książka ta, kierując uwagę w stronę kina skoncentrowanego na skomplikowanych kwestiach historii Rosji, ma zatem również stawiać pytania, zachęcać do dyskusji w duchu trans-, inter- i wielokulturowego dialogu. Z Wprowadzenia Spis treści: Wprowadzenie Wojna radziecko-afgańska w twórczości Aleksieja Bałabanowa i Swietłany Aleksijewicz Pamięć o Holocauście w filmie Andrieja Konczałowskiego Raj Zakładnik Aleksieja Uczitiela w kontekście wybranych utworów Władimira Makanina Żywy Aleksandra Wieledynskiego jako tekst o życiu pamięci O wojnie, traumie i męskości (na materiale filmu i opowiadania filmowego Aleksandra Sokurowa) Rosyjska arka i Frankofonia Aleksandra Sokurowa jako reprezentacje (post)pamięci o blokadzie Leningradu Meandry pamięci o przeszłości.