T. Crisp i M. Loux we Współczesnym wprowadzeniu do metafizyki w dostępny sposób przedstawiają komplementarną panoramę współczesnej metafizyki, także w ujęciu historycznym, a na ogół problemowym. Konstatują za Arystotelesem, że metafizyka stanowi niezbywalną część filozofii, pojmowana jako nauka o bycie jako takim. Podstawą rozstrzygnięć wykreowanych przez nią są intuicje zawarte w myśleniu zdroworozsądkowym, jak te, iż otaczają nas poszczególne przedmioty, które składają się z części, trwają pomimo upływu czasu, a w ich opisie posługujemy się pojęciami. Kłopot inicjuje się, gdy dążąc do precyzji, wyrażamy owe intuicje w ścisłym języku pojęć filozoficznych. Próby systematyzacji nie są w stanie pogodzić wszystkich takich intuicji w kompletnie spójnym systemie pojęć, co prowadzi do aporii, których przezwyciężanie prowadzi do kolejnych rozstrzygnięć, które także nie są ostateczne i rodzą kolejne spory. Ale w całej historii filozofii wypracowano różnorodne stanowiska, stanowią one wyzwanie także dla współczesnych badaczy.
.